Logbog fra Amsterdam

Selfie fra Amsterdam.

20.juli: Amsterdam

Regnvejr fra morgenen af, og da det stilnede af, gjorde Jørgen båden ren udenpå. Ved 11-tiden lød der et ordentlig ”brag”, og kulsort røg steg op fra skorstenen på det enorme skib, der lå på værftet ved siden af havnen her. For sent opdagede vi, at en masse sod dalede ned over bådene, incl. vores, der lå ved de første broer; vi fik det også ind af de vinduer, der stod åbne i det varme vejr ligesom dæk og den helt nye bimini blev sort. Mage til svineri – og ingen steder at komme af med sin harme! Vi gjorde rent igen i næsten 2 timer og fik det meste af soden af både ude og inde. Ligesom vi var færdige, ringede Dorthe og Jens, at de stod udenfor havnen, så vi fik dem installeret i båden (uden rugbrød, som var glemt derhjemme – det må de høre meget for!) og havde en hyggelig eftermiddag på båden, hvor det luftede lidt på en ellers varm dag. Aftensmad og hygge på båden.

På blomster marked i Amsterdam.

21.juli: Amsterdam

Det havde regnet lidt tidligt i morges, men da vi tog af sted med færgen kl. 10 var det dejligt vejr og en god temperatur, selv om der var overskyet. Vi startede med at gå gennem hyggelige gader på vej mod Van Gogh Museet, som Dorthe og Jens gerne ville besøge. Da vi nåede dertil var køen meget meget lang, og det virkede helt uoverskueligt at stille sig bagest, så det blev droppet. Vi var der jo i lørdags uden kø, og selv da synes vi, der var mange mennesker på museet, så helt ærligt ville det ikke være en god oplevelse at være der i dag. Vi fortsatte vores vandring gennem byen og fandt et dejligt sted at indtage frokosten. Vi gik igennem markedet ”Waterlooplein”, som måske på grund af vejret var delvist lukket, men jeg fik dog købt det frontbagagebærer, som de fleste cyklister her har, og som jeg synes kunne gøre sig på min cykel også. OG så kom regnen, som vi først troede var en lille byge, men som viste sig at være et regulært skybrud. Vi søgte ly på en cafe, men det blev ved og ved, så til sidst måtte vi jo ud i det, og vi nåede så at blive våde ind til skindet (på trods af paraplyer), inden vi var hjemme ved båden. Heldigvis stoppede regnen lidt senere, og så regner vi stærkt med at kunne få alt det våde tøj tørret i morgen. Jens og Dorthe inviterede på middag på en hyggelig havnerestaurant,”Kantina” så det blev en dejlig afslutning på en ellers god dag.

Broder Jens som styrmand.

22.juli:Alkmaar

Vi stod op til våd båd, men tørvejr, så det lykkedes os at få tørret alt det våde tøj, sko og tasker. Vi forlod Marina Amsterdam ved 10 tiden med kursen sat nordpå – mod Alkmaar. Der var lidt ventetid ved flere af broerne, da flere af dem var jernbane – og motorvejsbroer. Dejlig tur i skønt vejr. Vi kunne nyde flere sømil med kakaofabrikker på begge sider af kanalen – sikke en duft af chokolade! Ca. kl. 14 sejlede vi ind i Alkmaar og blev anvist plads midt i byen af den søde havnemester, som også forsynede os med diverse kort over byen – og kun skulle have 9,9 euro for overnatning! Jens og Dorthes bil havde vi efterladt i Amsterdam, så Jørgen og Jens tog toget tilbage og kom kørende med bilen sidst på eftermiddagen. Dorthe og jeg fik så tid til at gå rundt i den smukke og meget hyggelige by – med små kanaler og små gyder på kryds og tværs i hele byen. Enorme kirker var her selvfølgelig også i denne by, som har ca. 100.000 indbyggere. Om aftenen gik vi op i byen og fik skøn middag på en lille udendørs italiensk restaurant ved en af kanalerne, hvor der i det gode vejr var en livlig trafik af småbåde.

Distance: 16 sm      1 sluse     14 broer

Broder Jens giver middag.

23.juli: Den Helder

Vi havde besluttet at sejle senest kl. 7, da det ville passe med at kunne komme igennem nogle af de tæt trafikerede broer, som ikke kunne åbnes så ofte. Morgenmaden blev indtaget undervejs i strålende vejr – fuldkommen blå himmel (kan det dog blive ved?). Op ad formiddagen sneg temperaturen sig op på 33 grader, men heldigvis var der en del vind, så vi mærkede først varmen for alvor, da vi lagde til i ”Marine Watersport Vereiniging” i Den Helder, hvortil vi ankom kl. 12.30 efter en dejlig tur vekslende mellem by, industri og land. Vi blev nødt til at spise frokost nede i kahytten – med alle vinduer på vid gab, så vi kunne få lidt luft. Jørgen og Jens tog så toget tilbage til Alkmark for at hente bilen, som blev efterladt der. Jens og Dorthe gav dejlig middag på restaurant henne i byen. Det er en meget stille by sammenlignet med Alkmaar, hvor der var livlig trafik af gående i byen og sejlende på vandet. Den Helder er ikke en specielt pæn og hyggelig by. Dette blev dog opvejet lidt af, at de 2 herrer fandt rom på vej efter bilen (stærk alkohol kan kun købes i specialbutikker, - og de ligger ikke på ethvert gadehjørne!) – og efter et par sjusser var både by og koner blevet en hel del pænere.

I dag er national sørgedag i Holland; flag er på halv alle steder, og der holdes 1 minuts stilhed for de omkomne i flystyrtet over Ukraine.

Distance 21 sm    0 sluser     15 broer

Musik på gaden i Alkmaar.
Aftenstemning i Alkmaar.
Ring hvis du vil købe is!!!
Så bliver det leveret på båden.
Alkmaar.

24.juli: Ventebro før Leuwarden

Vi fandt i aftes ud af, at det bedste tidspunkt at sejle ud i Ijsselmeer var omkring frokosttid, da vi så ville have medstrøm. Det opvejede så lidt, at vi havde vinden imod. Efter nogle meget hyggelige dage tog vi afsked med Dorthe og Jens, som  kørte hjemad ved 9 tiden, og kl. 11 slap vi fortøjningerne. Allerede 45 minutter senere var vi igennem slusen og broerne – og ude i Ijsselmeer, hvor vi havde modstrøm ret lang tid og tillige modvind, men heldigvis ikke ret meget af det. Vi kunne sejle for sejl noget af tiden, og selv om bølgerne var pænt store, var det en behagelig sejlads. Ved indsejlingen i Harlingen var der en voldsom trafik af både foran os, men det viste sig, at ikke en eneste skulle videre samme vej som os, så vi kom helt alene ind i slusen videre. Vi skulle finde et sted at overnatte, men fandt ikke et egnet sted før kl. 20.30, hvor vi ankom til Slauerhoffbrug, som ikke åbner mellem kl. 20 og kl. 9. Ved ventebroen var der udover en hollandsk båd lige akkurat plads til os under piletræerne. Det meste af natten blev tilbragt med at sove, men en del blev også brugt på at jagte og klaske myg, som ud fra mærkerne på vores kløende kroppe at dømme, havde nået at få deres sidste måltid!

Distance: 46 sm   2 sluser    10 broer

Vores overnatningsplads.

25.juli: Bolværk før Dokkum

Kl. 9 slap vi igennem Slauerhoffbrug og sejlede gennem den smalle kanal igennem Leeuwarden. Der må have været mange overnattende både i nærheden, for ret hurtigt havde vi 9 store motorbåde efter os, og på et tidspunkt begyndte flere af dem på nogle hasarderede overhalinger – på smalle steder med ringe dybde og med modgående trafik. Vi besluttede derfor at smide fortøjningerne i land i en lille by, hvor vi nød vores frokost – og dermed slap fri for alle motorbådene. Kl. 13.30 fandt vi et af de små steder, hvor både må ligge i højst 3 døgn, dvs det er nærmest et bolværk ved en mark, og der er kun plads til 3 både. Der lagde vi til for natten. Regnen holdt op ved denne tid. Fra den anden båd, der har lagt til her, lyder lystige toner fra harmonika.

Distance:12 sm     0 sluser    8 broer

26.juli: Lauwersoog

Solen skinnede igen fra morgenen af – det må være for svoger Per, som har fødselsdag i dag. Tillykke til ham! Vi kunne se hen til broen, som først skulle åbne kl. 9, men da det skete allerede kl. 8.30, smed vi også fortøjningerne. De, der var kommet gennem broen mod os, viste sig at være alle de store motorbåde, vi kom i flotille med i går – samt alle de kajakker, vi havde overhalet i går. Der må have været et kajakstævne af en slags – og alle motorbådene havde helt sikkert været med som overnatning for deltagerne. Da vi kom gennem Dokkum, kunne vi se, at alle pladser langs kanalen i byen havde været reserveret til motorbådene, så heldigt for os, at vi ”slog lejr” inden byen. Kl. 12 kom vi gennem den sidste sluse i Lauwersoog og ligger nu, så vi er klar til at stikke ud i Nordsøen i nat kl. 4. Vi havde først lagt til på en meget bred plads i den ene side af havnen, men det gik op for os, at det jo var højvande, og med en vandstandsforskel på over 2,5 m, kunne vi regne ud, at vi ikke kunne blive liggende, når vi nåede ned på 1 m! Intet sted i havnen står der noget om vandstand i havnen; på GPS’en står der 3 m! Vi fik flyttet til en anden del af havnen med tilpas dybde og kom til at ligge ved siden af den hollandske båd, vi slusede sammen med. De sejler også mod Cuxhafen ved 4-tiden.

Vi er nu nået til vejs ende mht Holland. Vi sejlede ind i slusen i Vlissingen den 3. og 23 dage senere sejler vi nu ud i ”den anden ende”. På de 23 dage er det blevet til 277 sm, 12 sluser og 114 broer. Det bliver nu helt rart at blive fri for de broer – og få sejlene rullet ud igen!

Distance: 16 sm      2 sluser     8 broer 

Kanalsejlads i Holland.
En båd kommer ud af disen.

27.juli: Cuxhafen

I dag er det nevø Mads’s fødselsdag, så tillykke til ham! Vi sejlede ud af Lauwersoog kl. 4 i totalt mørke – med vores hollandske nabo lige efter os. Det var ikke rart at sejle ud gennem det smalle løb i så sort en nat, men ved fælles hjælp og 2 hjælpemidler (GPS og kort på Ipad) kom vi godt igennem, og allerede kl. 5 var det ved at være pænt lyst. Som beregnet havde vi pæn medstrøm – over 2 knob, så vi sejlede 8,5 over grunden, mens loggen kun viste 6! Hen på formiddagen skiftedes vi til at sove lidt, og efterhånden brød solen igennem, og vi fik det dejligste varme vejr resten af turen. Desværre ikke ret meget vind, så sejlene gav ikke rigtigt noget. Til gengæld var der rigelig mulighed for at få læst og høre pod-casts; der var stort set ingen trafik før hen på eftermiddagen, hvor vi var i nærheden af de store skibes sejlrende. Den hollandske båd har vi også agterudsejlet. Vi havde regnet med, at strømmen ville vende ca. kl. 13.40, men vi blev ved med at have medstrøm, om end den var nede på lidt under 1 knob. Kl. 15 var vi ud for Bremen, hvor vi måtte passere mellem 16 store fragtskibe, der lå for anker – måske fordi det er søndag. Det var en smule diset i dag, så radaren var tændt, og de mange ankerliggere kom derfor ikke som nogen overraskelse. Kl. 16 kom modstrømmen endelig, men kun med ca. 0,5 knob. Og kort tid efter var der ingen, hvilket må skyldes, at vi havde ”idvande” (et fænomen, hvor strømmen tæt under land løber modsat hovedstrømmen) her inden for de grønne bøjer. Kl. 17.25 kunne vi se en linje, ca 10-20 m bred, hvor vandet var meget uroligt, næsten som om det kogte, og da vi krydsede denne linje, faldt farten med èt til 4,4 knob – 2 knobs modstrøm! Så var modstrømmen kommet for at blive, de sidste par timer endda meget, så vi sneglede os af sted med ned til 3 knob, (og 3 knob modstrøm) til omkring kl. 21.15, hvor vi sejlede ind i havnen ved Cuxhafen, noget trætte efter 17 timer og 15 min sejltur. En rom og cola som ankomstdrink var dog god og så ellers i seng.

Distance: 114 sm      0 sluser     0 broer 

Billede af vores AIS skærm.
En af bådene for anker.
Havnen i Cuxhafen.

28.juli: Cuxhafen

Solen skinnede atter fra en skyfri himmel; det er da helt utroligt, at det kan blive ved! Vi ligger i den yderste havn nu (Segel-Vereinigung Cuxhafen) - modsat sidst, hvor vi lå i City Marina. Pga broen er det mere besværligt at sejle dertil; til gengæld er det nærmere byen. Vi trængte til både motion og til at få provianteret, så vi gik et par kilometer hen til centret med både supermarked og McDonald; på sidstnævnte er der udmærket wi-fi (udtales wee-fee både her og i Holland!), så her fik vi opdateret hjemmesiden, skrevet et par mails og spist lidt for stor en is. Eftermiddagen gik mest med afslapning og læsning, og aftensmaden blev indtaget på terrassen på hyggelig cafe her på havnen. Der blev også tid til at se lidt på alle de store skibe, der kommer sejlende forbi her. Oppe på broen i et lille hus sidder en mand, der gennem en højtaler fortæller om skibene, der passerer. Mens vi stod oppe på broen, kom den lille politibåd sejlende op og ned af rækkerne med både, som om de ledte efter nogen. Vi havde ikke svært ved at genkende den ene som ham, der førte ordet, da vi fik bøden. På afstand fik jeg afløb for nogle af mine frustrationer over den magtdemonstration, vi syntes, de udviste den dag! 

Vi er de små i slusen i Brunsbüttel.
Også når den overhaler efter slusen.
Fra vores overnatningssted.

29.juli: Liggeplads i Kielerkanalen

Sol, sol og meget varmt helt fra morgenstunden af. Vi var tidligt oppe, og da vi først ville sejle mod Kielerkanalen ved 12-tiden for at få medstrøm, var der god tid til atter at gå en tur ind til byen. Efter en hurtig frokost sejlede vi af sted og kl. 14.30 sejlede vi ind i slusen i Brunsbüttel efter at have ventet ca. ½ time – sammen med 7 andre sejlbåde. Vi ventede på en meget stor fragtbåd, som først skulle sejle ind i slusen. Hvor vi følte os små, da vi kom op at ligge på siden af den i slusen! Heldigvis fik vi lov at sejle ud inden fragtbåden, for når sådan en starter op, kan det blive svært at holde fra mod slusekanterne. Havnen i Brunsbüttel var godt fyldt op, så vi besluttede os for at fortsætte til et af de andre overnatningssteder, der er nævnt i kortet. Ca. 20 km. fra Brunsbüttel fandt vi en lille vig med pæle, som vi kunne binde os til. Dejligt sted med en lille kunstigt anlagt badestrand, så der var masser af liv i sommervarmen.

Distance: 24 sm       1 sluse

Slusen i Holtenau ved Kiel.

30.juli: Kiel

Vi vågnede for en gangs skyld til en overskyet himmel, så morgenmaden måtte indtages med en lille trøje på! Vi sejlede ud af vores lille overnatningssted kl. 9 og havde regnet med at gå ind på et andet overnatningssted ved 85 km stenen, men da vi så det besluttede vi os for at gå videre til Kiel. Det var en meget lille vig, hvor der skulle ankres, og med alle de store skibe, der hele tiden kommer forbi, ville det ikke blive en behagelig nat. Vi var fremme ved Holtenau-slusen kl. 15.30 og var ikke glade for at se kombinationen af rigtig mange både i venteområdet og et skilt, der fortalte, at den gamle sluse, som normalt er den, der sluser fritidsbåde, var ude af drift. I den store erhvervssluse var 3 store fragtbåde i gang med at sejle ind, og så blev der ellers givet signal, at fritidsbådene kunne følge med ind. Det så lidt vildt ud med alle de både, så da vi nåede derhen, vendte vi om og ventede 3 kvarter til næste slusning, som blev uden erhvervsbåde og med god plads til alle os småbåde. Kl. 17.15 sejlede vi ind i Sporthafen Düsternbrook (Olympiadehavnen fra 1936), hvor vi har været 2 gange tidligere. Dejlig aften – og for øvrigt kom solen frem ved frokosttid og blev der! Lærke ringede til os i dag og fortalte, at hun kan svømme uden vinger nu og cykle uden støttehjul. Vi fik også lige en demonstration på hendes fløjten!

Distance: 40,4 sm      1 sluse

31.juli: Kiel

Vi gik langs vandet ind til Kiel, hvor vi fik kigget os lidt omkring i gågaden. På vejen hjem spiste vi frokost på cafe ved vandet – og senere cyklede vi en tur ud til et indkøbscenter for at proviantere lidt. Med lidt læsning lagt oveni var dagen ved at være gået. Sådan kan nogle dage gå med meget lidt! Vejret er stadig dejligt sommervejr.

På cafe i Flensborg med svigermor og Lone.

1.august: Flensborg

Vi havde set lidt på de forskellige muligheder for dagens sejlads og var blevet enige om Flensborg. Vi sejlede ud ad fra Kiel præcis kl. 7 og fik morgenmad undervejs i det skønne vejr  - blå himmel og næsten ingen vind. Motoren måtte i gang, da vi jo gerne skulle nå Flensborg inden aften, men ind imellem luftede det da så meget, at vi kunne sejle for sejlene alene, dejligt! Sejlturen var rigtig flot med smukke landskaber undervejs. Kl. 15.15 sejlede vi ind i Marina Sonwik , som godt nok ligger i udkanten af Flensborg, men til gengæld er der meget plads og luft her i lummerheden, hvor nærmest ikke en vind rører sig. Her havde vi Aslaug liggende 3 mdr den første sommer.

Distance: 49 sm

2.august: Flensborg

En dejlig solskinslørdag, hvor vi tog cyklerne ind til centrum af Flensborg, hvor vi dalrede rundt og var på det dejlige lørdagsmarked med alt, hvad maven kan begære. Dejlig afstressende dag i sommervarmen, som ikke føles mindre i en båd, kan jeg hilse og sige!

3.august: Flensborg

Vi havde set vejrudsigter med stor risiko for skybrud og torden, så vi besluttede at blive i Flensborg frem for at ligge på vandet, når det kom. Det kom så ikke i vores retning, idet der i løbet af dagen nærmest kun faldt få dråber regn. I løbet af dagen fik vi aftalt med søster Lone og min mor, at de ville komme en tur til Flensborg i morgen, så vi bliver her til tirsdag.

4.august: Flensborg

I dag bliver niece Ida 12 år, så tak for det gode vejr – og tillykke med dagen. Og så kom min mor og Lone hen på formiddagen; det var dejligt at se dem igen efter så lang tid. Efter en tidlig frokost tog vi i City Markt for at købe ”alt det, vi lige står og mangler” af øl, sodavand, mandler mm. Det var et vildt stort sted, hvor vi havde svært ved at overskue noget som helst, men vi fik da det, vi kom efter! Eftermiddagen tilbragte vi inde i byen, hvor vi bla nød et glas kølig vin i en af de hyggelige baggårde i Rote Strasse. Senere gav min mor dejlig middag på Hansens Brauerei; der bliver man mæt – også uden at spise op. 

Ankerplads ved Middelfart.

5.august: Ankerplads ved Middelfart

Selv om det var hyggeligt at have besøg skulle vi jo også videre, da vi har aftalt med Sanne, Kasper, Lærke og Christian, at vi er hjemme i Ebeltoft på fredag. Lone og min mor stod af båden kl. 9, hvorefter vi sejlede ud af havnen med kursen sat mod Sønderborg, hvor vi tankede diesel. Vi fik lov at vente sølle 10 minutter på broen, så det var da til at have med at gøre. Vi er nærmest ikke vant til regn mere efter denne sommer, så det var helt underligt at få lidt af det om eftermiddagen, - men kort efter skinnede solen igen, - og marsvinene legede tæt på båden. Kl. 19.15 var vi fremme ved den valgte ankerplads uden for Middelfart. Den er vi så ikke de eneste, der har fundet, men der er fint plads til alle. Nu er vi i Danmark igen efter næsten 10 uger!

Distance: 55 sm

Morgen på ankerpladsen og dejligt varmt.

6.august: Endelave

Sikke en morgen at vågne op til; blå himmel, stilhed og flot natur, så langt øjet rakte. Vi listede stille ud blandt de andre ankerliggere og nåede frem til Endelave kl. 13.30. Stor var forundringen over den mere end halvtomme havn, men da kl. blev 16. var den til gengæld fuldstændig fyldt op. Øen er da også en lille perle, fandt vi ud af på vores cykeltur rundt.

Distance: 34 sm

To dejlige børnebørn tager imod på kajen i Ebeltoft.

7.august: Øer Maritime Ferieby

Vi vågnede tidligt, så vi sejlede ud af havnen, før den rigtigt vågnede. For en gangs skyld var der vind, så vi kunne sejle for sejl hele vejen og nød i fulde drag de smukke kyster og øer, vi passerede. Kl. 12 gik vi ind i slusen (1,5 m blev vi sluset op) ved øer Maritime Ferieby, hvor vi kunne vælge og vrage mellem ledige pladser. Det ser nok lidt underligt ud, at vi ikke sejlede den sidste time ind til Ebeltoft, hvilket skyldes, at vi i morgen kl. 11 har en aftale med velkomstkomiteen – bestående af Sanne, Kasper, Lærke og lille Christian, som mens vi har været væk er blevet en stor knægt på 3 mdr. Vi glæder os meget til at se dem igen, og vil ikke risikere ikke at kunne komme frem i tide!!!!

Selv om det først er i morgen, vi er helt hjemme, er det alligevel som om turen er slut i dag, hvor vi er så tæt på at være hjemme. Det har været en fantastisk tur med masser af oplevelser – og fantastisk vejr ikke at forglemme. Mange nye bånd er blevet knyttet til andre sejlere, som vi forhåbentlig får mulighed for at møde på nye eventyr eller i andre sammenhænge.

Lærke er klar til modtagelse af farmor og farfar.
Lærke kan godt lide at være skipper på båden.

8.august: Skudehavnen i Ebeltoft – hjemme igen!!!

Tidligt oppe var vi sjovt nok, så vi besluttede, at vi lige så godt kunne sejle mod Ebeltoft – for sejl i næsten ingen vind, og så ville det nok komme til at passe med hjemkomst kl. 11, hvor Lærke m. familie ville tage imod os. Der var lidt mere vind end først antaget, så vi tog det ene sejl ind, da det så ud til, at vi ville komme for tidligt. Det var dejligt at blive modtaget af den lille familie fra Silkeborg, som stod der med flag, kager og champagne. Lærke nød at komme om bord, og Buena Vista måtte da også lige ud af havnen igen, så Lærke kunne få lov at styre og give båden rigelig gas! Imens fik farmor fornøjelsen af at gå rundt med lille Christian, som er blevet næsten 3 mdr. nu. Dejligt gensyn. Vi hyggede resten af dagen, mens det sure med at få båden tømt blev udsat en dag eller to.

Vi sluttede en dejlig dag med 5-års-bryllupsmiddag for Sanne og Kasper på en cafe her på havnen, rigtig hyggelig og dejlig dag.

 

Generelt har det været en fantastisk tur, og vejret har været helt usædvanligt for os sejlere, sol og let vind hver dag i 10 uger !! Vi har kun haft 2 dage med fuld regn, og 2 dage med en del byger, ellers sol!!

Hele turen:

har taget ca                        10 uger

distance ca i alt                   1400 sm     

antal sluser, ca                   30

antal broer, ca                    230 der skulle åbne. 

Lærke og Kasper er ude at sejle.
Så er vi i Ebeltoft igen.

Dorthe Møller Yde 09.08.2014 17:09

Kære Dorthe og Jørgen.
Velkommen hjem. Det har været en fornøjelse at følge jer på turen.
Vi glæder os til at se jer
Kh. Dorthe

John westh 09.08.2014 13:52

Kære Dorthe og Jørgen. tak for beretningen fra turen. Når man læser den
er det som om man er med i ombord - tak for det, og fortsat god vind. John.sy Marie

Jørgen Iversen 09.08.2014 17:10

Hej John, tak for det, vi håber også I har haft en god tur her i sommer, vejret har været fantastisk til sejltur. Mvh Dorthe og Jørgen

Kim Palle 30.07.2014 09:59

Hej Jørgen (Kim her)
Det har været en spændende tur, nu er i næsten hjemme,
Og spændende at følge med i.
Selv, svedende, drømmende og arbejds-ramt på 3.
Kh Kim

Dorthe Møller Yde 29.07.2014 12:06

Kære Dorthe og Jørgen.
Dejligt at kunne følge jer på turen.
Godt at vide at I nu nærmer jer Danmark igen
KH Dorthe

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.