Baltic Rally Kuressaare til ?

Skipper-møde på Aurora.

18.juli

 

Kl. 7 sejlede ”Chasja”, ”Aurora” og ”Buena Vista” ud af Ventspils med kursen sat mod havnebyen Kuressaare på øen Saaremaa i Estland. Næsten ingen vind, men til gengæld ret store dønninger i starten. Senere blev sejladsen dog så rolig, at vi kunne tage vores daglige bad, læse og blunde lidt undervejs. En nysgerrig sæl skulle også lige op og hilse på ganske tæt ved båden.

Kl. 16 var vi og båden helskindede igennem den smalle og lavvandede rende (vi målte 1,7 m dybde på et tidspunkt), som ifølge kort og diverse bøger skulle være 2,5 m hele vejen. Vi nåede lige at få lidt glæde af regnen den sidste halve time, inden vi kunne lægge til i den hyggelige lille havn.

 

Distance: 59 sm

Meteorkrater.

19. juli

 

Vi havde besluttet, at et af dagens gøremål skulle være at se meteorkrateret ved Kaali, ca. 20 km fra havnen. Da vi gav os på vej mod byen for evt at finde en bus, kom vi forbi 4 scootere, som kunne lejes for 30 euro pr dag/stk eller 6 euro pr time. Vi havde så godt som lejet 3 af dem, da det viste sig, at der kun var 5 hjelme, så i stedet lejede vi en taxa, hvis chauffør, udover at køre os til krateret, også viste os andre interessante ting på vejen.

Det var ret spændende at se meteorkrateret, den er dannet for ca 4000 år siden af en meteor beregnet til at veje 20-80 ton, som ramte jorden med en hastighed på 10-20 km/sek. Det har skabt et krater, der er 110 m i diameter og 22 m dybt. Meteoren var oprindelig meget større, men eksploderede (og brændte op i atmosfæren) og skabte i alt 9 kratere i området, hvoraf det, vi så, var det største.

I Kuressaare er der også et meget fint fort, som er bygget i det 14.århundrede. Dertil gik vores eftermiddagstur. Byen er faktisk gammelt dansk område, og grundlagt af Frederik den 2.’s broder i 1200-tallet, men da byen har ligget mellem øst og vest, har der været mange overmagter, såsom russere, svenskere, tyskere m.fl.

Skippermøde på ”Aurora”, hvor de næste dages havne og distancer blev snakket igennem.

 

Happsalu.

20.juli

 

Regn allerede fra morgenen af, hvor ”Aurora” sejlede af sted nordpå. Vi besluttede at blive her endnu 1 dag for at undgå regnen. Stille dag med lidt rengøring, indkøb og gåtur.

Der er sket det værst tænkelige, nemlig at en af vores flotille-deltagere er faldet over bord og druknet. Det er simpelthen så forfærdeligt, og vores tanker går til hans kone og øvrige familie.

 

 

21.juli

 

Afsejling fra Kuressaare kl. 7 i skønt solskinsvejr og desværre næsten ingen vind, så motoren måtte hjælpe til. Midt på dagen fik vi dog vind nok til, at vi i et par timer kunne sejle udelukkende for sejl. Flot sejltur mellem mange små øer - og i dejligt vejr!

En del af flotille-bådene lå allerede i Happsalu, som har fint plads til os alle. Ankomst kl. 19 efter 12 timers sejlads.

 

Distance: 76 sm

22.juli

 

Der var som ventet pænt med vind allerede fra morgenen af, så vi var glade for at ligge nogenlunde beskyttet i Happsalu Grand Marina. Vi slap dog ikke for skvulpene bagpå og for at blive vugget noget!

Efter formiddagskaffe på ”Chasja” gik vi de få kilometer langs vandet ind til byen, som har ca. 15.000 indbyggere. Vi fik købt sim-kort med 5 GB, der gælder i 7 dage – for den formidable sum af 3,5 euro. Wi-fi’et her i havnen er så svagt, at vi har svært ved at få vejrudsigter. Resten af dagen gik med læsning og med at studere søkort til morgendagens sejlads.

 

 

23.juli

 

En meget smuk morgen hilste os kl. 5.30, da vi stod op – ½ time, før vi havde sat vækkeuret til at ringe. Kl. 6.20 sejlede stort set alle de 8 danske både ud af Happsula og dannede et smukt baggrundsbillede til øen, efterhånden som sejlene blev sat. Vi var så heldige, at vi kunne sejle alene for sejl størstedelen af de 61 sømil, som blev tilbagelagt i dag. Vi havde egentlig bestemt os for at gå i havn efter 45 sm, men da vi nåede dertil, syntes vi alligevel, at vinden var for god til ikke at tage hele vejen til Tallinn, da morgendagen vil bringe så hård vind, at vi ikke vil sejle der.

 Vi lå lige bag ”Aurora” – 2-3 sm fra havnen Pirita (6 km fra Tallinn), da Jette på vhf’en pludselig kalder ”mand over bord”, og vi kan se en mand, der er faldet over bord tæt ved os. ”Aurora” har fuld sejlføring, men eftersom vi kun har forsejlet sat, når vi først i nærheden af manden, får smidt en redningskrans ud, trukket ham ind og smidt vores agterstige ned, så han kan komme op i vores båd. Han er chokeret og taknemmelig (redningsvesten ligger i hans båd!), men hans tanker kredser om hans Dehler 25, der sejler videre med motor, sejl og autopilot, nu allerede et stykke fra os. Vi sætter alle fendere på den ene side, og det lykkes os trods bølgerne at komme så tæt på, at den drivvåde mand kan entre sin egen båd og sætte kurs mod Pirita. Vi fik alle 4 (5!) adrenalinen godt og grundigt rundt i kroppen, men pu-ha; det gik jo!

Efter vi kom i land i Pirita, samledes vi lige om bord her til en drink, og lidt efter dukkede hovedpersonen, den ældre hollandske Nico, som vi havde reddet, op. Han var tydeligt meget berørt og takkede mange gange, og var helt sikkert godt klar over, hvor heldig han har været, da vi var de eneste to både i miles omkreds – og pænt høje bølger, der næsten skjulte ham. Han er i øvrigt en erfaren alene-sejler – med mange, mange hundrede sømil bag sig. Nu var uheldet bare lige ude, mens han tog forsejlet ned.

De sidste dages begivenheder, - med en fra vores flotille, der falder i vandet i høj sø og drukner, de danske aviser, der er fyldte med historier om en mand, der falder i vandet og først reddes efter 17 timer, selv om der var redningshelikopter, redningsbåde og en båd, der sejler forbi ham på få meters afstand – sætter denne situation i relief, og viser, hvor heldig vores hollandske ven her var.  Det har fået os til at tænke meget på sikkerhed, og det er blevet det helt stor emne mellem os langturssejlere, der deltager i Baltic Rally 2015.

 

Vi har i øvrigt valgt denne havn frem for Tallinn Old City Marina, da sidstnævnte er temmelig dyr at ligge i.

 

Distance 61 sm.

 

Her er den heldige sejler, vi reddede op af vandet og over i hans båd. Aurora som var med i redningen er i baggrunden.
Her sejler vi ud af Kuressaare.

Den 24.juli

 

Blæsevejret var godt i gang allerede fra morgenen af, så på trods af solen, var det rimeligt koldt. Vi fik klatvasket lidt og gik tur til stranden for at se alle de gæve kite-surfere, som modsat os andre satte stor pris på vinden. Vi fik kun sand mellem tæerne og tænderne og fortsatte rundt i havneområdet.

Senere kom Ida og Palle fra ”Panthera” på besøg, og mens vi stod og lavede mad, kom Nico igen på besøg, medbringende 1 flaske whisky til os og 1 til ”Aurora” med tak fordi vi havde reddet hans liv. Han lovede at bruge redningsvest fra nu af!!

Vi havde lige fået os bænket til Irish Coffee på ”Chasja”, da Søren fra ”Roxan” inviterede til ”et glas et eller andet”. Vi fandt ud af, at det var hans 60 års fødselsdag, og hurtigt blev båden fyldt op med de danske sejlere. Heldigt at ”Roxan” er en stor båd, og at vi foreløbig kun er 10 danske både her. Festlig afslutning på dagen.

Flotillemiddag i Tallinn.

Den 25.juli

 

Vi tog bybussen de 6 km ind til Tallinn, og tilbragte det meste af dagen i den hyggelige by. Vi har jo været her før, så vi leger ikke sådan rigtig turister, nyder bare at gå rundt og se på herlighederne, spise frokost på sjov restaurant ”Old Hansa”, hvor både maden er som i middelalderen, og personalet er klædt i dragter som i middelalderen. Restauranten er også indrettet som et middelalderspisested, helt ned til de spøjse toiletter, hvor der også lugtede, som jeg kan forestille mig, der gjorde på den tid!

De både, der stadig er med i flotillen (27), er nu alle kommet til Tallinn, og kl. 20 samledes vi på kajen til en mindehøjtidelighed for Erik, som på så forfærdelig vis omkom i søndags. Tove er kommet godt til Danmark nu med Eriks urne, og sejlervenner har hentet ”Njord”, som nu er på vej hjemover. Vi er stadig meget berørte af det skete, men vi fortsætter alle turen videre.

Kaffe og avecs på ”Chasja”.

 

 

Den 26.juli

 

Regn og gråvejr det meste af dagen, så vi brugte en del tid på at få korresponderet med Helsinki Marina, som vi har ”overtaget”, da ”Liv” vendte næsen hjemad. Havnen er dyr, så mange har valgt ikke at ankomme den 28., som var den dato, vi havde reserveret pladser til - eller slet og ret finde en anden og billigere havn. 15 både bliver vi nu i havnen, og vi fik sendt længde og bredde på de forskellige både til Jonna, vores kontakt i havnen, og hun vendte hurtigt tilbage med pladsnumre til os alle.

Kl. 19 mødtes vi til vores fælles middag inde i Tallinn, på samme restaurant som sidst, vi var her for 3 år siden. Dejlig – og rigelig - mad og fornøjeligt selskab.

 

Der "fiskes" efter Johannes' briller. Der må dog en dykker til.

Den 27.juli

 

Solen skinnede allerede fra morgenen af, men den kraftige vind ”sluger” simpelthen varmen. Hvornår kommer den sommer dog? Selv på de gode dage sniger temperaturen sig sjældent op over 17 grader!

Efter et arrangørmøde om formiddagen gik vi en dejlig tur langs vandet - de 6 km ind til Tallinn, spiste frokost derinde på torvet, der ligesom de forrige dage syder af liv, og menneskemængden er enorm, specielt på denne tid af dagen, hvor alle krydstogtsgæsterne er blevet sluppet ud fra kæmpeskibene, der hver dag anløber havnen.

Sidst på eftermiddagen var vi til afskedsdrinks på ”Aurora”, da Jette og Johannes har valgt at forlade flotillen for at sejle noget mere i skærgården i stedet for besøgene i hovedstæderne.

 

Musikalsk indslag på gaden.
Torvet i Tallinn.

Den 28.juli

 

Endnu en herlig morgenstund med blå himmel og forhåndsløfte om en god dag på havet, om end vinden var noget sparsom – og det vedblev den med at være.

Vi skulle lige have fyldt dieseltanken op, inden vi nåede til det noget dyrere Finland, så vi måtte vente på, at dieseltanken åbnede kl. 8, før vi kunne komme af sted mod Helsinki. Vi måtte sejle for motor det meste af dagen – med en lille smule hjælp af sejlene. Til sidst fik vi lige en forsmag på at sejle i skærgård, rigtigt smukt var det. Vi passerede også øen Sveaborg eller Suomillina, hvor vi tilbragte så mange gode dage for 3 år siden.

Kl. 15 gik vi ind i Helsinki Marina, hvor Lone fra ”North Star” allerede lå parat til at tage imod os. Denne havn er ekstrem dyr; vi skal give 52 euro for en kort y-boms plads, så mange fra flotillen har fundet alternativer, hvilket er lidt ærgerligt, eftersom det er her, der er booket til os, og her vi skulle være samlet, men dyrt er det da !!.

”Sara Sand” har fået problemer med motor, så ”Hoppen” sejlede ud for at hente den det sidste stykke ind; det lykkedes heldigvis til sidst at få den lokaliseret og bragt ind til havnen.

 

Distance: 43 sm

Fællesgrill på kajen med musikalsk indslag.

Den 29.juli

 

Blå, blå himmel og dagen, hvor vasketøjet kom til at blafre på Buena Vista. Vi må jo udnytte de vaskemaskiner, vi møder på vores vej – og det gode tørrevejr.

Vi gik en meget lang tur gennem byen og endte ved Klippekirken også kaldet Tempelkirken, som er designet af Timo og Tuomo Suomalainen, og som stod færdig i 1969. Væggene er rå sten og klippesider, og mellem tag og vægge er der smukt lysindfald. Taget lignede mindre kobberstykker sat sammen til en kæmpe cirkel. En meget, meget smuk kirke – med en fantastisk akkustik, hvilket vi også fik at høre, da en pianist spillede på flygel, mens vi var der. Vi nåede at sidde og nyde hele sceneriet, før kirken blev lukket for turister pga en begravelse. Kirken skulle være den største turistattraktion i Helsinki, hvilket vi godt kunne have regnet ud selv, da vi så de mange turistgrupper fra krydstogtsskibene, der myldrede rundt i området.

Arrangørmøde på ”North Star”.

 

erik og lone 26.07.2015 19:34

Sikke nogle oplevelser. Glæder os til at se det på computeren nær vi kommer hjem fra varmen

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.