Baltic Rally Helsinki og hjem.

Den 30.juli

Vi ligger stadig i den rent ud sagt skidedyre havn, Helsinki Marina, men til gengæld er der 2 croissanter og 2 kopper meget tynd kaffe med i prisen!!

De fleste skulle i dag på tur til Sveaborg (fæstningsøen også kaldet Suommenlina), men der tilbragte vi 3-4 dage for 3 år siden, så vi foretrak at se lidt på Helsinki i stedet og få provianteret til at kunne ligge nogle dage for anker, hvis vejret tillader det.

Da alle var tilbage fra dagens tur, mødtes vi til skippermøde, hvor Lone fortalte om det videre arrangement – og desuden gav et link til en rigtig god hjemmeside ”Guestharbours.fi”. Der var som altid uddeling af både kvaje- og fortjenstpræmier, og selv om det er et princip, at arrangørerne ikke kan få del i gaverne, blev det fraveget i dag, hvor vi fik et flot sæt sengetøj for vores redning af hollandske Nico. Jette og Johannes fik også et for 2 dage siden for deres deltagelse i redningen; de forlod flotillen på det tidspunkt.

Fællesgrill på kajen med alt hvad der kunne samles af borde og stole fra bådene. Vi stødte dog først til senere, da Jørgens æggekage ikke ville have gjort sig nær så godt på en grill J.

Så er der skærgårdssejlads.

Den 31.juli

Kl. 8.15 sejlede vi sammen med ”Chasja” ud af Helsinki og videre vestpå med kursen sat mod ”Dragesviken”, et lille naturskønt sted, vi havde fundet i den finske havnebog  (som godt nok er på finsk, meeennn.., her er det så vi kan få hjælp fra ”Guestharbours.fi” !

Kl. 12.30 fik vi lagt til i den lille havn, hvortil flere af de danske både ankom hen på eftermiddagen. Her er en lille butik, en lille restaurant – og masser af skov. Vi gik en tur i skoven og fik smagt på nogle af de mange blåbær, men de er lige knapt modne endnu.

Distance:21 sm

Vores flotte ankerplads.

Den 1.august

Vi starter stort set hver morgen med at tage flistrøje på, og når vi afsejler, kommer jakker og sejlbukser på. Det er helt utroligt, at kulden kan blive ved trods det, at solen skinner. I dag var det koldt pga modvinden, men ellers var det en fantastisk tur i den finske skærgård. Vi tog den ”grønne rute”, som er indenskærs hele vejen og meget smuk. Der er ikke plads til slinger i valsen, så der følges nøje med på søkort, mens der sejles. Den eneste slange i paradiset, synes vi, er de temmelig mange motorbåde – de meget store især – som uden at tage hensyn drøner tæt forbi hele tiden.

Vi havde udset os en havn, Sommerøstrand for natten, men da vi var lige ved at være der, så vi ”Panthera” ligge for anker i en lille vig, så vi endte med at følge deres eksempel mens ”Chasja” gik ind i havnen. Nu skulle det nye anker prøves af. Vi havde en rolig nat på den idylliske ankerplads.

Distance: 38 sm

Sømærke med havørne-rede på toppen.

Den 2.august

Under morgenmaden besluttede vi os for at sejle videre vestpå, så vi hev ankeret op kl. 8.15 og sejlede videre ad ”den grønne rute”, som i dag var en mere åben rute end de øvrige dage i skærgården Der er dog stadig rigtig mange øer undervejs, og små og store sommerhuse dukker op på de fleste af øerne. Der er så uendelig mange – både øer og huse; mon ’alle’ har sommerhus her i Finland? Flot tur, hvor vi i lang tid havde følgeskab af ”Vishnu”. Ved 12-tiden nåede vi frem til Hangonkyla på nordsiden af Hangø, og efter at have prøvet at gå ind på 2 pladser, som vi blev forvist fra, kom vi endelig i land. Vi har svært ved at vænne os til, at vi ikke bare kan finde en ledig plads. Her er pladserne så private, at gæstesejlere ikke må lægge til, selv om de er tomme. Til gengæld fik vi i dag en fin plads langskibs tæt ved land.

Vi har også erfaret, at ejendomsretten forvaltes lidt anderledes, end vi er vant til. Vi kan ikke bare sådan kaste anker i en lille vig, hvor der ligger sommerhuse og regne med at kunne blive liggende. Ejerne kan åbenbart kræve, at vi flytter os væk fra vigen.

Vi trængte til motion, så vi gik de 3 km ind til byen, hvor vi også lige genså den havn, vi kort gæstede for 3 år siden. Der var meget leben og ikke nær så hyggeligt som i vores lille perle her.

”Panthera”, ”Masada” og ”Gwendoline” ligger i byhavnen, mens ”Roffe” og ”Vildrosen” har sluttet sig til os her.

Vi ligger i dejlig læ, så vi endelig kan mærke lidt varme fra solen. Sejlturen i dag var kold og krævede trøjer og jakker!

Distance: 25 sm

Helsingholm havn.

Den 3.august

En skøn morgen at stå tidligt op til! Kl. 7.45 sejlede vi ud af havnen efter først at have gjort et kort stop ved vandslangen på benzinkajen. Ret hurtigt kom vi ind på den smukke ”grønne rute” igen, og selv om vi havde modvind og derfor var nødt til at iklæde os lidt mere end sommertøj, var det en rigtig fin tur i den mere ydre skærgård, hvor de fleste af øerne ser ud til at være ubeboede.

Et lille fyr, der stod og stak op ad vandet var dog beboet, idet der var en ørnerede med 2 unger i, og lige da vi sejlede forbi kom en af forældrene hjem til reden.

Nu er det ikke længere weekend, så vi har undgået de mange motorbåde – herligt!

Kl. 12.30 sejlede vi ind i vigen på øen Helsingholmen, og vi kunne meget let konstatere, at vi ikke var de eneste, der gerne ville besøge denne lille perle. Heldigvis var der et par flinke mænd, der vinkede os om bagved, hvor vi ikke havde troet, der var dybt nok, men det var der, og vi fik en fin plads, hvor vi også har fået klemt ”Anne Christine” ind. Vi fik heldigvis en bøjeplads, men de fleste pladser her er med hækanker ude. Så slipper vi for at lege ”Hvis anker er dette?”, når ankeret skal op!!

Havnelejen her er 10 euro (+5 for strøm, hvis dette ønskes) og betales ganske enkelt ved at lægge pengene i en postkasse og skrive sit navn i en bog. Meget enkelt – og tillidsfuldt! Omgivelserne er meget idylliske med et par små røde træhuse, som er som taget ud af Astrid Lindgrens bøger. Familien Andersson er dem, der styrer havn og fiskebod her, hvilket de gør rigtigt godt.

Vi gik en tur rundt på øen, som er meget lille, så det var hurtigt overstået. På vejen mødte vi en flok får og den hvide hest, som bare går frit omkring her (at møde hesten stod ikke på min ønskeliste!!)

Sidst på eftermiddagen kom ”Chasja” ind, og det lykkedes også at få dem klemt ind mellem 2 både yderst på broen.

Distance: 27 sm

Helsingholm et fantastisk dejlig sted.
Korpostrøm Havn.

Den 4.august

Vi sejlede videre fra Helsingholmen kl.10 i skønt, skønt vejr. Dog voksede træerne ikke ind i himlen, for vi havde modvind det meste af vejen gennem den smukke skærgård. Vi nåede frem til Korpostrøm kl. 14 og besluttede os for at gå i havn frem for at finde en ankerplads, da vi lige skulle have provianteret, så vi kan ligge for anker de næste par dage, hvor vi sejler ind i Ålands skærgård. Vi har lavet en foreløbig plan med nogle fine ankermuligheder til dagene, inden vi skal være i Mariehamn den 9. og igen møde den samlede flotille.

Distance: 24 sm

Sanvik havn

Den 5.august

Kl. 8 smed vi fortøjningerne og fik en forrygende sejlads med god vind og fuld sejlføring – stadig i skærgården. Kl. 12.30 nåede vi frem til Sandvik på øen Kökar i den lidt sydlige del af den ålandske skærgård. Vi gik en tur ad den eneste vej, der er her fra havnen og kom til et skilt, der viste vej over klipperne til en jægerboplads fra bronzealderen, som vi også fandt efter 600 m. Otterböte bopladsen er blevet brugt af sæljægere fra Polen 1000 år f.kr. sikke en udsigt, vi blev belønnet med oveni bopladsen!

Landskabet her er noget af det flotteste, vi endnu har set på turen, så vi besluttede på stedet at blive her til en overliggerdag og i stedet droppe et af de andre steder, vi havde planer om. Havnen er nærmest én stor klippe ligesom en stor del af øen er klipper.

Sidst på dagen kom ”Gwendoline M” ind i vigen for at smide anker. Vi aftalte med dem, at vi skulle gå tur til Karlby sammen i morgen.

Distance: 25 sm

Gwendoline M på vores ankerplads.

Den 6.august

Lidt sommer skal vi så også have her – solen skinner, men temperaturen sniger sig ikke over 20 grader, og vinden føles lidt kold. Kl. 9 kom gummibåden fra ”Gwendoline M” og lagde til på siden af os, og så gik vi ellers de 4 km til Karlby, som knapt kan kaldes en landsby, men der var et meget berømt bageri, som med duft af nybagt brød lokkede os indenfor. Brødet er et helt specielt Kökar-brød, mørkt uden at være rigtigt rugbrød – og lidt sødt. Vi var også lige omkring den lille Karlby Havn – meget idyllisk, inden turen gik tilbage til Sandvik. Det var en rigtig hyggelig og international tur, idet besætningen på ”Gwendoline M” er dansk, amerikansk, finsk og russisk.

Kl. 14 slap vi fortøjningerne og sejlede ud i vigen og smed ankeret på 3 m vand. Nu havde også ”Brunhilde” og ”Ocean” smidt ankeret her, og senere kom ”Pertito” til. En meget smuk ankerplads.

Grill-middag på Møholm.

Den 7.august

Vågnede til sol og meget lidt vind der på vores smukke ankerplads. Kl. 8.30 hev vi ankeret op og sejlede for sejl de første par timer, faktisk indtil et meget smalt løb, som vi efter råd fra forskellige både godt turde besejle, selv om kortet kun garanterede 1,8 m. Vi målte heller ikke på noget tidspunkt under 2,4 m, men sejlede meget, meget langsomt de steder, der var mindst vand. Herlig sejlads og en meget smuk rute. Kl. godt 14 nåede vi frem til den lille ankervig Möholm, hvor vi også listede ind med meget lidt fart på. Til vores store overraskelse lå der allerede 4 både fra flotillen, og senere på eftermiddagen kom endnu 4 til. Utroligt at så mange af os lige fandt denne lille perle. Nogle lå ved bøjer ind til klipperne (en finsk sejlklub har købt retten til at ligge der, hvilket er sket efter ”Kryssarklubbens” bog er udkommet, men kommer der ikke nogen fra klubben med det vist meget dyre medlemskab, går det nok!), men vi fleste smed ankeret lige midt i idyllen. Her er virkelig så flot!

Midt på eftermiddagen kom havgusen pludselig rullende ind, hvilket vi også oplevede i Sandvik, hvor vi ikke kunne se mange meter fra os. Heldigvis lå vi i havn; det kan ikke være rart at sejle rundt i de smalle løb uden at kunne se sømærkerne!

Der var arrangeret fællesgrill på klipperne kl. 18, så vi måtte en tur i gummibåden og havde en hyggelig og fornøjelig aften.

Distance: 27 sm

Anker-pladsen
Grill-middag
Så er der igen grill-aften, med Allan som grill-mester.

Den 8.august

En flot morgen i vores lille perle af en vig. Vi lettede anker kl. 9 og sejlede de få sømil ind til en anden lille perle, nemlig Rødhamn, som bare er en lang bro ved en flot klippeø, som tidligere har huset både lods og radiofyr, men i dag er her blot et lille museum om livet tidligere her på øen og en lille cafe, som også er havnekontor. Ferskvand findes kun ved en lille pumpe ved lodshuset og toiletterne er muldtoiletter, som kræver en dyb indånding før benyttelse. Men her er meget, meget hyggeligt, og hyggen bliver jo ikke mindre af, at vi ligger flere fra flotillen her.

En rengøringsdille bredte sig fra båd til båd, og Jørgen tog udfordringen op og vaskede alt udvendigt – meget tiltrængt i øvrigt.

Fællesspisning på klipperne, hvor der meget belejligt var stillet 2 borde m. bænke op.

Distance: 7 sm

Pladsen er noget trang her i Skærgården, men så skal der også lige være plads til denne båd.

Den 9.august

Det havde skvulpet temmelig meget på båden den sidste del af natten, så til sidst stod vi op, fik morgenmad og gjort båden klar. Sejlede ud sammen med ”Chasja” kl.7.30, men de valgte at sejle mod Sverige, mens vi gik til den vestre havn i Mariehamn, hvor de fleste fra flotillen allerede var ankommet. Vi så 2 store ørne på vejen – et imponerende syn!

Vi fik tanket diesel, kom på plads, fik provianteret oppe i byen, snakket på broen etc, og pludselig var klokken 16, hvor arrangørgruppen skulle mødes. Kl. 17 var der fælles skippermøde, og derefter fælles middag på den hyggelige restaurant på havnen. Vi fik rigtig lækker mad – kunne vælge ml. fisk eller bøf - , og snakken gik lystigt, til de fleste fortrak til de udendørs bænke og stole, hvor vi kunne afslutte aftenen med stadig hyggelig snak og et glas medbragt vin fra eget lager – modsat restaurantens til 9,5 euro for 15 cl!

Distance: 10 sm

Vores stille ankervig.

Den 10.august

Afsejling fra Mariehamn kl. 7, hvor vi så lige måtte ligge og vente lidt på de færger, der skulle ud og ind af havnen. Dejligt vejr, men desværre modvind (heldigvis kun 2-3 m/s), så vi sejlede for motor hele dagen. Mange af flotilledeltagerne er endt noget længere nordpå, fordi de har sejlet for sejl; vi valgte altså den direkte vej mod Stockholm og nød den flotte tur trods motoren!

Den korteste vej til Sverige fra Mariehamn er mellem de to fyr, Marehatten og Tjärven, og da vi passerede Marehatten, kunne vi tydelig se den fine skulptur af en mand med et staffeli, der er opstillet på klippen der - smukt syn på klipperne der.

Vi snakkede en del om natlogi på vejen og vidste fra andre flotilledeltagere, der var sejlet i forvejen, at mange af de små havne på vores rute var meget urolige, bla på grund af færgetrafikken i skærgården, hvor vi jo nu sejlede, så vi havde mange steder oppe at vende, før vi fandt en lille vig med fin ankerplads et par sømil efter Furusund. Her lå vi med udsigt til klipper og skov, og kun 1 anden lille båd kom ind og lagde sig til ved klipperne inden natten. Dejlig aften!

Distance: 43 sømil

Wasahavnen.

Den 11.august

Vi kunne rigtigt nyde vores sidste morgen for anker inden Stockholm. Solen skinnede, ikke en vind rørte sig, og det spejlblanke vand gengav den omkransende natur på smukkeste vis. Pludselig stak en kæmpestor sæl hovedet op af vandet. I munden havde den en stor fisk, som den endelig fik gjort kål på. Sceneriet gentog sig 3-4 gange, og derefter så vi den flere gange stikke sit store hoved op for lige at se, hvad vi nu foretog os.

Kl. 8 løsrev vi os fra alt det smukke og tøffede (der var næsten ingen vind, og den smule, der var, var imod os!) lige så stille det sidste stykke gennem skærgården ind til Stockholm, hvor vi denne gang skal ligge i Wasahavnen, som er den mest centrale. Eneste minus er lydene fra naboen ”Gröna Lund”, et meget støjende tivoli.

Distance:32 sm

Gamla Stans smalleste gade er kun 90 cm.

Den 12.august

Dagen startede med overskyet vejr og en lidt kølig vind, men det ændrede sig i løbet af dagen, som pludselig blev en dejlig varm sommerdag med høj sol.

Sammen med Vita og Peder gik vi ind til byen, hvor vi sammen med alle byens andre turister overværede vagtskiftet ved kongeslottet, og derefter gik vi videre til Gamla Stan, hvor vi tilbragte nogle timer og bl.a. fik frokost på et lille listigt sted, ”Kaffekoppen”, der lå på det hyggelige gamle torv.

På vej hjem var vi lige et smut omkring City Centralen for at tjekke lidt omkring lufthavnstransport på lørdag, hvor jeg, Dorthe, flyver hjem.

I mellemtiden var Poul, ”Buena Vista”’s nye gast ankommet, hyggeligt gensyn. Mange af de andre både fra flotillen var også ankommet, så der nu ligger 17 både her med flag over top. Resten skulle gerne ankomme i morgen, hvor vi har vores fælles afskedsmiddag.

Sidste aften i Stockholm.

Den 13.august

Så vågnede vi til endnu en dejlig sommermorgen! Poul var hurtigt i land, idet han skulle være ved Vasamuseet, når de åbnede for at undgå den værste kø. Vi andre tog den lidt mere med ro, men var dog inde i midtbyen før kl. 10. Denne uge er kulturuge i byen, så der foregår mange forskellige ting rundt om i gaderne og på torve og pladser: Musik, teater, gøgl, work shops, demonstrationer for bare at nævne lidt af det. Dejlig dag i den smukke by.

Aftenen bød på fantastisk middag på restaurant ”Hasselbacken” nær vores havn. Vi fik en rigtig dejlig middag og fantastisk underholdning fra flere af bådene, bla ”Frigg” og ”Daisy”, hvor latteren fik frit løb. En rigtig dejlig afslutning på vores fælles tur ”Baltic Rally 2015”!!

Den 14.august

Nu er sommeren endelig kommet – og forhåbentlig for at blive. Jørgen og Poul startede dagen med at lægge planer for den videre sejlads og købe ind til turen gennem skærgården, mens jeg gik på ”Nordisk Museum”, Sveriges største kulturhistoriske museum, som virkelig var et besøg værd. Det var et par gode timer i en meget smuk bygning nær vores havn. Hen på eftermiddagen nåede vi lige et besøg på isbryderen ”Sankt Erik”, som i disse dage fylder 100 år. Gratis entre og mange små og store veteranskibe omkring fødselaren for at hylde den. Vi nåede også lige et besøg på Vasahavnens lille museum med gamle skibe, et museum, der også er gratis og drives af frivillige – helt sikkert med tilskud, idet også kongehusets skib, som stadig bruges ved fx bryllupper, også opbevares der.

Mange er afsejlet i dag, så der har været mange ’farvel og forhåbentlig på gensyn’ i løbet af dagen. Vi, der er tilbage, samles til fælles middag i aften på græsplænen ved havnen. Det er lykkes at lave borde ved hjælp af nogle papkasser og paller, og bænkene fandt vi bag bådhallen. Meget hyggelig sidste aften sammen – og meget vemodigt!

Marineparken 17.08.2015 20:37

Dejlig og levende fortælling, vi følger jer fra sofaen

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik