Det ligner fars drøm!!!
April 2006 / Hallberg Rassy

Ja, det er det helt bestemt også.

Det, vi taler om her, er en splinterny Hallberg Rassy 342 og bemærkningen falder på havnen, hvor jeg står og beundrer båden med en anden sejler, og 2 sejlere kommer gående. Den ene siger: ”Det ligner fars drøm!” Det kunne jeg kun bekræfte, selv om det da også er mors drøm.

Drømmen startede vel tilbage i 1981, da vi købte vores første båd, en Maxi 77. Vi har haft forskellige både siden, men startede vel jagten på drømmebåden i 2004. Vi var ude at se flere både, vi var på udstillinger, men en dag siger fruen så til mig; ” Du sammenligner altid med en Hallberg Rassy, så hvorfor indskrænker vi ikke eftersøgningen til en Hallberg Rassy?” Jeg har en klog kone, godt set, så nu blev jagten koncentreret til kun at handle om Hallberg Rassy.

Vi så nogle stykker, men syntes at prisforskellen mellem en brugt og en ny ikke var så forskrækkende, så pludselig gik jagten på en ny Hallberg Rassy. Det er jo en ulige jagt, næsten som at fiske i en Put and Take, fisken hopper jo på.

Da vi først fik fat i Flemming fra Melfar Marina, der forhandler Hallberg Rassy i Danmark, sprang båden næsten på os! Flemming er en god sælger, vi var også nemme ofre, men det hører nu også med til historien, at Flemming gav os en meget fin service og mange gode oplysninger i forbindelse med handlen.

Vi henter Aslaug hos Hallberg Rassy

Vi skulle selv hente båden hos Hallberg Rassy i Ellös i Sverige den 6. april 2006. Da vi ankomne til Ellös aftenen inden, går vi ind på Hallberg Rassys havn og ser Aslaug af Kaløvig for første gang. Det bliver 3 spændende og dejlige dage, vi tilbringer på Hallberg Rassys havn med at klargør båden.

Her sker meget; på fabrikken er der 40-50 både under bygning, på lagerpladsen står ca 20 både klar til aflevering, en lastbil henter 2 både til Holland, en anden bil kommer med et par nye glasfiber skrog, og i de 3 dage, vi er i havne er der hele tiden 15-20 nye Hallberg Rassy både i havnen i gang med at rigge til, stuve udstyr ind i bådene, og med at montere ekstra udstyr.

En 34 fods båd er stor for mig, men nu er en 34 fods båd jo ikke stor hos Hallberg Rassy. Min søde datter, der var med, sagde flere gange: ”Far vi går lige ud til vores lille Halffy”. Af de både, der var i havnen her, var over halvdelen 34 fod, mange 37 fod, 4-5 var 40 fod, og en enkelt var 53 fod.

Når man nu er skudt i en Hallberg Rassy, kan man godt blive noget opstemt over at gå rundt mellem alle disse dejlige nye både.

Stemningen her blev også skabt af den travlhed, der var, og de mennesker, der her gik rundt og arbejdede med deres nye båd.

Andre sejler hos Hallberg Rassy

Vi talte med David fra USA; han arbejdede på sin Hallberg Rassy 40, som han skulle sejle hjem til USA. Der skulle installeres en del udstyr, og købes proviant, hans plan var at være hjemme 1. juni. Vi talte med skipperen på den Hallberg Rassy 53, der lå her, han var ansat til at sejle båden, ejeren ville så komme, når han havde tid!

Der var også en anden dansk familie, der skulle sejle deres nye Hallberg Rassy 342 herfra, det var nr 3 de hentede her, inden for de sidste 24 år.

Vi talte også med fyren fra ”Professionel Yacht Delivery”, der havde det som arbejde at sejle både hjem til kunderne.

Der var 2 nordmænd, hver med deres Hallberg Rassy 37, som skulle op til Oslo fjorden, men de kunne ikke sejle, da der var for meget is i hjemmehavnene.

Vi mødte også de 2 engelske herrer, der var gået på pension, og nu skulle hente deres Hallberg Rassy 40; deres plan var at sejle 3 måneder i Østersøen, overvintre hjemme i England, og så starte en jordomsejling til foråret 2007.

Hallberg Rassy har travlt, det er tydeligt, at den svenske krone står lavt, og at der er mange rige mennesker i dag. Der er stor travlhed her, men det ser også ud til, at andre bådleverandører har travlt i disse år. Jeg har set mange nye både på denne tur, så som X både, Bavaria, Nordship mf.

Sejlads i April 2206

Vi fik en grundig gennemgang af båden og alt udstyret i båden af en person fra værftet. Flemming fra Melfar Marina var her også og havde sagt, at vi skulle se, om vi kunne finde noget, der ikke var, som det skulle være, for det ville være meget nemmere at rette her end efter vi var sejlet med båden. Under gennemgange blev der fundet 5 små ting, så pludselig var der 3 mand fra værftet i båden. Jeg prøvede, men kunne ikke se nogen fejl ved min nye store kærlighed!

Hos Hallberg Rassy er servicen helt i top. De sørger for, at alt er lidt bedre end kunden forventer, som eksempel var dieseltanken fuld (165 liter). Da vi kom til værftet den 6 april var Dannebrog oppe for os, og flag der passede til de øvrige, der skulle have båd den dag. Da vi var startete på gennemgangen af båden, kom en dame med et kort og en flaske Champagne - tillykke med den nye båd. Alt var pakket og klar til udlevering, sejl, brugervejledninge, udstyr og meget andet.

Efter 3 dage hos Hallberg Rassy, startede vi turen hjemad. Første dag motorsejlede datteren, Mette, og jeg fra Ellös til Göteborg, det er ca 40 sm, indenfor skærene, vinden var op til 17 ms lige mod, og det regnede med slud de 6 af de 8 timer, turen tog. Selv om turen mest byder på regn og kold vind, kan det nu ikke tage modet fra os. Vi er enige om, at Aslaug sejler som en drøm, og at denne jomfrutur er en succes, og vi  har en god sejldag med frisk vind og saltvand i håret, nogle steder 2-3 meter høje bølger, andre steder fladt vand. Men der er flot her i den svenske skærgård.

I Göteborg kommer fruen og en gast ombord, og vi gør klar til at sejle til Flensborg. Det er en tur på 200 sm. Det er stadig koldt, vinden er nu i NV, og vi sejler frisk 6-7 knob for halv vind, det går rigtig godt, og vi er alle enige om, at drømmen også sejler godt. Turen tage 40 timer, og den byder både på lækker sejlads for sejl, vindstille, og frisk modvind.

Båden ligger indtil videre i Flensborg men i løbet af sommeren kunne ses på Ivar Huitfeldt bro i Kaløvig.

PS. Fars drøm! --  faktisk er det vel sådan, at det slet ikke er båden, der er fars drøm, men de ture vi skal på i den!

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik