Mallorca til Frankrig

Columbus har fulgt os på hele turen i år, og nu ligger vi i Barcelona i marinaen lige ved hans monument for enden af Ramblaen.

Den 29.september

Vi havde et par meget afslappende dage i den smukke ankerbugt ved Puerto Pollenca, hvor vandet var så klart, at vi kunne se selv vores anker og ankerkæde helt tydeligt. Vi var faktisk kun i land en enkelt gang, dels fordi påhængsmotoren til gummibåden strejker, og der var et stykke at ro, dels fordi ét ud af vores tilsammen fire knæ trængte til ro!

Den 27. kl 4 hev vi ankeret og sejlede i dybsort nat ud af bugten. Jeg tror aldrig, vi har set så flot en stjernehimmel, men vi var alligevel glade, da det begyndte at lysne ved 7-tiden, så der er en chance for at øjne noget af det, vi frygter at få i skruen. Vi så bl.a. en stor bunke orange fiskenet tæt på os.

Vejret var strålende og bølgerne behagelige, men vinden var noget mindre end forventet efter vejrudsigten, så sejlene måtte have hjælp af motoren, da vi ønskede at komme i havn, inden det blev mørkt. Lidt før kl. 19 – 15 timer efter afsejling fra Mallorca - var vi uden for havnehullet blandt krydstogtsskibe og færger, og kl. 19.30 åbnede den lille bro ind til Real Club Maritim Barcelona for os, og havnevagten stod parat til at hjælpe os til en plads.

I går morges blev vi mødt af et ”velkommen til Barcelona” på dansk. Det kom fra Janne, som sammen med sin mand, Niels har ligget her i havnen i 10 år med deres båd ”Concordia”. Senere spiste vi en lang frokost sammen på klubbens terrasse, hyggelige timer, hvor vi også fik gode tips om både byen her og den videre sejlads nordpå.

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur op ad Ramblaen, et smut ind om pladsen Placa Reial og et kik på Palau Güell, Grev Güells første bestilling hos Gaudi. Vi fik også købt billetter til Sagrada Familia, så vi forhåbentlig kan undgå alt for lang kø. Vi fik tidspunktet: Kl. 12.30 lørdag.

I dag tog vi bus V17 til endestationen ved Parc del Carmel, hvor vi så gik det sidste stykke vej op til et fantastisk udsigtspunkt, hvorfra der var frit udsyn over hele Barcelona. Desværre lå der en let dis over byen, men flot var det alligevel. Vi besluttede os for at ned, hvilket i starten foregik ad trapper og stier. Vi syntes ikke, vejen til Ramblaen så så lang ud på kortet, så vi fortsatte på gåben og endte med at have gået 10,3 km, inden vi nåede hjem. Undervejs fandt vi et lille fredfyldt torv til en noget sen frokost.

Distance: 98 sm

Den 30.september

Vi gik de 6 km til Sagrada Familia, og undervejs så vi bevæbnet politi overalt, og i luften hang konstant en politihelikopter. Vi stødte også på en demonstration, hvor demonstranter havde spærret vejen med traktorer – formodentlig for at hindre politiet i at komme frem til og blokere stemmesteder, har vi hørt. Det ulovlige valg om Cataloniens løsrivelse fra Spanien fylder meget her i Cataloniens hovedby. Især unge mennesker bærer det catalanske flag som kapper i disse dage, og bannere og flag vajer fra bygninger overalt

Vi nåede frem i god tid til katedralen og kunne bruge tiden på at beundre bygningen fra alle vinkler. Vi undgik at stå i kø, da vi havde købt billet på forhånd via turistkontoret og kunne gå direkte ind i det smukke kirkerum, som overraskede os lidt ved sit ret enkle, men helt fantastiske udtryk.

Da vi egentlig var på vej ud efter besøget kunne vi se, at et kor var i gang med at stille op i den ene ende af kirken, så det skulle vi da lige have med. Stor var vores overraskelse, da de begyndte at synge – på dansk. Det viste sig at være Courage-koret fra Silkeborg, som gav julekoncert på Gammel Estrup – Herregårdsmuseet, mens jeg arbejdede der!! Koret sang fantastisk, så det var en dejlig og smuk oplevelse.

Vi var først tilbage på båden midt på eftermiddagen, og nu var det blevet tid til et skippermøde med Winnie og Frede, som overraskede os ved at dukke op til morgen i stedet for til aften efter sejlads fra Mallorca. Efter mødet fandt vi lille hyggelig restaurant til vores fælles lørdagsmiddag. Der er festival på kajen, så vi har haft gratis og meget højt musik hele dagen – og noget af natten med!!

Lysspil inde i Sagrada Familia.
Altertavlen.
Courage-koret fra Silkeborg synger i kirken.
Gaudis Casa Batllo.

Den 2. oktober

Så blev det vores sidste dag i Barcelona i denne omgang. Det har været begivenhedsrige dage med meget sightseeing. Dagen i går var lidt speciel her, idet det var dagen, hvor Catalonien skulle stemme til valget om løsrivelse. Der var ekstremt meget politi i gaderne og i luften, og vi kunne se folkemængder på afstand forskellige steder, men ”turistdelen” af byen var ikke så mærket af uroen ved valgstederne og demonstrationerne. Vi fik set Antoni Gaudis fantastiske huse, Casa Batlló og La Pedrera, ganske vist kun udefra, da vi før har besøgt husene.

I dag har vi gået rundt i det, der benævnes Barcelonas historiske hjerte, El Raval og El Barri Gotic, hyggelige små gader med fantastiske bygninger og facader.

Den 5.oktober

Vi har holdt nøje øje med vejrudsigterne for de kommende dage, eftersom vi har en aftale med værftet ”Horizon” i La Mede i Frankrig på mandag, og eftersom det dårlige vejr i den kommende weekend ikke så ud til at ændre sig, besluttede vi os for en to-trinsraket. I forgårs sejlede vi til Palamòs, hvortil vi ankom først på eftermiddagen. Efter rigelig velkomstdrink(s) på Papillon skulle der betales havnepenge, og her fik vi en overraskelse, nemlig turens absolut dyreste: 66 euro for en nat!! Hvorfor denne lille havn uden de store faciliteter skal koste så meget, forstår vi ikke, og så fik vi tilmed at vide, at vi skulle være ude igen inden kl. 12 næste dag.

Vi lod nu som ingenting og blev i havnen til kl 14, hvor bølgehøjden ifølge vores beregninger skulle være for nedadgående. Vi satte kursen mod Port de Bouc i Frankrig med ca. 120 sm foran os. De første par timer i modvind hoppede vi lidt i bølgerne, men efterhånden som vinden lagde sig, blev det en ret behagelig sejlads natten igennem – for motor, men svag vind er trods alt at foretrække frem for de 20-26 m/s, der er lovet til i morgen og på lørdag.

Fuldmånen lyste for os hele natten, så helt dybmørkt blev det aldrig; til gengæld var det koldt og sejlertøjet måtte findes frem af gemmerne. Månen gik ned kl. 7.02, kl.7.45 steg solen op, og vi fik hurtigt varmen igen.

Vi skiftedes til at sove nogle timer i løbet af natten, - dog fik jeg det privilegium at sove nogle flere timer end skipper, men en god nattesøvn blev det altså ikke til. Det sidste stykke vej løb vi ind i tæt tåge, så det var svært at få øje på sømærker, småbåde med fiskere etc., før vi var helt tæt på. Vi var glade, da vi nåede frem til Port de Bouc lidt før kl. 10. Her var der desværre ikke plads til os, men vi fik hjælp til at kontakte Port Martigues 4 sm længere inde i kanalen, som kunne give os plads ved en kaj. Der var ingen til at tage imod os og intet havnekontor, da det er en del af et større havneområde, men via et par fransktalende mellemmænd lykkedes det til sidst at få kontakt og bekræftet, at vi havde fundet den rigtige kaj at lægge til ved.

Kl. 15 dukkede en venlig mand fra havnekontoret op, og vi kunne få ordnet alt det praktiske. Her kan vi ligge til på mandag, mens den kraftige vind huserer. Vi er nu kun få sm fra La Mede og vores vinterhi.

Distance til Palamòs: 53 sm

Distance til Martigues:127 sm

Den 8.oktober

I dag er det søndag, en dejlig dag med kølig morgen, men med lunt vejr når solen får fat. Ganske anderledes var det i fredags, hvor vinden som ventet nåede op på noget over 20 m/s i stødene. På et tidspunkt hældede båden voldsomt og ingen af os fik noget søvn, før vinden løjede i løbet af natten. Det er et lokalt vindsystem, Mistralen, som giver nordenvind der skabes i Rhone dalen, af Alperne på den ene side og Pyrenærerne på den anden. Den blæser med over 15 m/s over 100 dage om året.

Inden det blev alt for voldsomt fredag, cyklede Jørgen og Frede de ca 8 km til Horizon, vores vinterhi, for lige at aftale de sidste detaljer om vores optagning, som bliver på tirsdag. Desuden har de været en tur i et byggemarked for at købe bobleplast, krympefolie og tape, så vi til foråret kan få bl.a. masten pakket forsvarligt ind, inden den skal transporteres nordpå, når vi begynder vores flodsejlads.

Vores sidste fællesmiddag blev indtaget på den hyggeligste lille restaurant ”Petite Venice” – med udsigt til traditionelle både i en lille kanal. Selve byen Martigues er faktisk ret hyggelig med de små kanaler, broer og den lille ”navette” (shuttle-båd), der gratis fragter folk rundt mellem stoppestederne.

I dag gik vi først til det lille marked, som mest var et madmarked, hvor køen var meget, meget lang ved den eneste bod, der handlede med hvidløg(!). Derefter gik turen til det store marked, hvor der vist nærmest kunne købes alt – undtagen hvidløg, så det ud til!!

Den lille shuttle-båd sejler til og fra markedet om søndagen, så den kom vi med hjemad, nærmest lige til døren.

Nu er vi i fuld gang med at gøre båden vinterklar og pakke til hjemrejsen.

Den 13.oktober

Båden er nu gjort klar til 7 måneder her i Horizon Marine. Sprayhood, rat, bom mm er taget af, så vi har kunnet få lagt en presenning så lavt som muligt hen over cockpittet, hvor den gerne skulle kunne holde hele vinteren for bla at beskytte de lakerede ”borde” ved siden af lugen. Vi er stort set klar til at rejse hjem, men det er først i morgen. Taxaen er bestilt til kl 14, men de sidste par timer vil vi nok være at finde i den hyggelige opholdsstue her.

Vi har haft nogle gode uger her i efteråret og er så nu færdige med Middelhavssejlads. Vi har haft virkelig gode oplevelser, men vi havde på forhånd haft en noget anden forestilling om sejladsen i dette hav og ikke som det virkelig har været, nemlig dage med enten ingen vind og slaskede sejl eller dage med alt for meget vind – og høje, krappe bølger.

Nu glæder vi os til at komme hjem for vinteren, hvor også næste års sejlads hjemad skal planlægges.

Janne & Niels Simring 14.01.2018 22:45

Hyggeligt at læse om jeres tur her fra Barcelona. Vi vil følge jeres tur gennem kanalerne senere. Vi er tilbage her i Barcelona

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik