Brest til Foleux

Gammel viadukt.

30. juni

 

I går fra morgenen af var vejret tåleligt, så vi gik en lang tur gennem byens meget store gågade, som dog befares af sporvogne. Vi synes egentlig, byen er ret hyggelig, trods meget betonbyggeri fra efterkrigsårene. Der er utroligt frodigt/grønt rundt omkring, og det gamle slot, der troner over byen som et vartegn, er også flot. De mange små udendørs cafeer kom vi ikke til at nyde, før himlen åbnede sig, så vi nåede også lige at blive godt våde, inden vi nåede havnen igen. Regnen fortsatte resten af dagen!

Vi er jo nået ud i Biscayen nu, hvilket vi fejrede med champagne til skippermøde på Papillon.

Da de næste par dages vejrudsigt varsler lige rigelig vind, er vi i dag sejlet op ad floden l’Aulne til en lille flække, der hedder Chateaulin. Afgang kl. 9 i morges for at ramme højvandet, da der ellers ikke er vand nok i floden. Den første time småregnede det, og sigtbarheden var elendig pga tåge, men heldigvis lettede det, og vi kunne igen nyde den smukke kyst. Turen ad floden var også rigtig flot naturmæssigt og desuden passerede vi en fantastisk gammel viadukt.

Der kan ligge 3 både ved broen i Chateaulin, og da de 2 allerede var optaget, ligger vi uden på Papillon. Til gengæld er det tilsyneladende gratis at ligge her den første måned!!

 

1 sluse

Distance: 26 sm

 

Chateaulin set fra vores båd, hyggelig lille by
Det franske militær bruger også l'Aulne floden som losseplads for brugte skibe

3. juli

 

Vi er stadig i Chateaulin, hvor vi afventer lidt bedre sejlvejr. I går cyklede vi en dejlig tur (24 km) ud langs floden med alle de gamle sluser. Flot natur – og kun lidt regn! Regn har vi ellers fået så rigeligt af de sidste par dage, og sommervejret glimrer stadig ved sit fravær. Det er ret morsomt, at vi på forhånd var lidt nervøse for, om det blev for varmt for os at sejle her i juli måned…!!

Vi kunne dog sidde på kajen og nyde vores lørdagsgrill uden regn.

I dag er der byfest i Chateaulin, så vi har været lidt rundt at se på de forskellige boder og aktiviteter; vildt spændende er det ikke, men solen tittede lidt frem hen på dagen.

 

 

Den 5. juli

 

Vi kunne i går først komme gennem slusen fra Chateaulin kl. 7.20, men det var stadig muligt at sejle gennem de lavvandede steder, selv om højvandet var for nedadgående, hvilket vi tydeligt kunne se på de mudrede banker, der var kommet til syne. Ved middagstid nåede vi Brest, og i løbet af eftermiddagen fik vi afhentet vores nye bestilte komfur, og efter en del problemer, fordi gasslanger mm ’selvfølgelig’ ikke passer med dansk standard, selv om selv samme komfur kan købes i Danmark, er det nu monteret og virker perfekt.

I dag forlod vi kl. 6.30 igen Brest med kursen sat mod Loctudy, en lille fiskerby. Vi startede ud med tåge, regn og kulde, men efterhånden som timerne gik, blev vejret bedre og bedre, og til sidst blev det rigtigt SOMMERVEJR. Kl. 16 sejlede vi ind i den lille havn; vi havde egentlig regnet med at ligge for anker, men vi tror, der er for lidt vand ved lavvande for både af vores størrelse.

 

Distance i går: 26 sm og 1 sluse

Distance i dag: 61 sm

Port Tudy

Den 7. juli

 

Jubii – det er virkelig blevet sommer, og uanset, om det holder, er vi glade for de par dage, vi indtil nu har fået.

I går ville vi have ligget for anker i et område med mange små øer, Ile de Glenan, men det var vi ikke de eneste, der havde tænkt på, så til sidst opgav vi at finde en plads og sejlede ind i havnen Concarneau. Der sejlede vi dog fra meget tidligt i morges efter en nat med voldsomme bølgeskvulp fra de mange fiskebåde, og vi satte kurs mod en lille ø, Ile de Groix, i hvis lille havn, Port Tudy, der lige var 2 pladser, vi kunne klemme os ind på. Undervejs hertil så vi en hval – måske en spækhugger.

Eftermiddagen bød på tur rundt på øen, bl.a. gåtur (8 km) ad stien, der slanger sig langs kysten oppe på klipperne. Fra udsigtspunkterne var der en fantastisk udsigt over havet og fastlandet 5 sm væk.

Flere gange om dagen kommer den meget store færge ind fra fastlandet, og det vælter ud med folk, som tilsyneladende kommer for at nyde godt af restauranterne her. Først på aftenen afgår den sidste færge herfra, og stilheden sænker sig atter.

 

Distance til Concarneau: 20 sm

Distance til Port Tudy, Ile de Groix: 29 sm

Vi har ikke se sommer i 6 uger, men nu er den her

Den 8. juli

 

Tænk at vågne og kigge lige op i en blå himmel; i dag igen pragtfuldt sommervejr. Om formiddagen gik vi rundt (10 km) på den modsatte ende af øen i forhold til i går, en meget smuk rundtur, dels ad stien på klippekanten, dels gennem små, idylliske landsbyer.

Hen på aftenen startede manden på genbobåden med at spille trompet, og efter lidt tid, hentede besætningen fra en anden båd både trompet, violin og mundharmonika frem, og så var der ellers fin koncert. Dejlig afslutning på en fin dag.

Port Louis, mange smukke steder

Den 9. juli

 

Frede og Winnie har besluttet at blive på Ile de Groix weekenden over, så vi sejlede selv af sted fra morgenen af med kurs mod Port Louis – med en afstikker til Lorient for at få diesel på (præcis dobbelt så dyrt som på Jersey!).

Vi er så heldige, at det er markedsdag i hyggelige, gamle Port Louis med de smalle gader og gamle huse, så vi var rundt at kigge og indsnuse duftene fra telte og vogne med alt fra stegte kyllinger, flæskesteg, crepes, brød, fisk, skaldyr, ost o.m.a. De lange køer vidner om, at det er her, de lokale handler en del ind.

Først på eftermiddagen ankom Dagny og Hans med deres campingvogn til campingpladsen i byen, og vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag efterfulgt af før–fødselsdagsmiddag på båden – i skønt vejr. Vi sad ude til kl. havde passeret 24.

 

Port Louis

Den 10. juli

 

Dejlig morgen med fødselsdagsbord og skype med børn og børnebørn og dejlig frokost på campingpladsen hos Dany og Hans. Hen på eftermiddagen kom solen (endelig !!) frem, og vi gik en tur langs den gamle bymur ud til Citadellet, der i dag huser flere museer.

Vi grillede på campingpladsen og var lige til udendørs fodboldkamp ved en bar på vej tilbage til båden. Der var vældig sejrsstemning og udklædning i blå/røde/hvide farver. Hvor må skuffelsen have været stor, da de undertippede portugisere vandt i 11.time!

Port Palais

Den 12. juli

 

I går eftermiddags ankom vi til Bell Ile, den største franske atlanterhavsø, hvis inderhavn både kun kan sejle ind i ved højvande. Det kom vi for sent til, så vi fik plads ved bøjer i yderhavnen, hvor vi ligger som sild i en tønde og kun kan komme i land via gummibåden. Det er meget uroligt, så vi havde glædet os til at kunne komme ind i inderhavnen til Papillon i dag, men det viste sig, at netop i dag skulle et stort fragtskib derind, så vi fik at vide, at det ikke var muligt at få plads til os derinde.

Vi har hygget os med at gå rundt i den lille by, spist pandekager og haft ”rosè-tid” på Papillon.

Vi havde en fantastisk sejlads hertil fra Port-Louis, for sejl hele vejen og med en forrygende fart. Dønningerne var enorme, så vi havde meget sjov ud af at kigge på forbipasserende både, som nogle gange blev løftet helt op af vandet for lidt efter at forsvinde i en bølge, så kun toppen af masten kunne ses.

 

Distance i går: 25 sm

Port Coton klipperne

Den 13. Juli

 

Det blev en nat med meget uro her ved de tætpakkede bøjer, hvor vi ligger så tæt, at vores fendere knirker højt mellem bådene! Heldigvis var vinden løjet noget af hen på morgenen, hvor en del både også havde benyttet den faldende vind til at komme videre.

Vi har opgivet at få cyklerne med i land i den lille gummibåd, så vi overvejede forskellige muligheder for at få set noget af den skønne ø, og vi endte så med at købe en tur rundt på øen med ”Les Cars Bleu”, en 6 timers bustur rundt på hele øen og med stop de mest seværdige steder, bla den lille fiskerby, Sauzon, de spektakulære klipper ved Port Coton, flotte grotter lidt længere oppe ad kysten og Sarah Bernards hus ved kysten, som nu er museum; alt i alt en rigtig god dag trods det, at guiden (=chaufføren) talte uafbrudt men desværre kun på fransk.

Gåtur i byen Sauzon, meget flot og hyggelig by
La Roche-Bernard

Den 14. juli

 

Vi forlod vores ankerbøje kl. godt 7 og havde en forrygende 5 timers sejlads for halvvind til indsejlingen af floden Vilaine, hvilken kun kan besejles ved højvande af både med vores dybgang; ved lavvande er der 0,5-1 m. vand! Et hav af både kom sejlende imod os, for det er Bastilledag og dermed fridag for de fleste, som så benyttede lejligheden til at komme ud på havsejlads. Vi nåede dog ikke med gennem slusen, som var lukket mellem kl. 11 og kl. 14, og da kl. blev 14, blev vi pakket så tæt i slusen, at vi måtte have vores flag og flagstang af, for at motorbåden bag os kunne være der! Slusemesteren havde dog helt kontrol over det.

De sidste par sømil til vores mål, La Roche-Bernard, gik gennem smukt landskab, og selve byen er bestemt også en lille perle med klipper, smalle gyder og smukke gamle huse. Byen, som er stratetisk godt placeret ved floden, blev grundlagt ca. år 1000 af vikingen Lord Bern-Hart. I dag er det gamle kvarter blevet et helt kunstnerkvarter.

På grund af Bastilledagen er her havnefest og mange, mange mennesker, som hygger på havnen med at spise muslinger – der må være blevet spist tonsvis af dem i dag! Kl. 20 startede koncerten på havnen med et unavngivent orkester, og kl. 21.30 blev det lidt vildt med ”Dirty Sex in the Kitchen” på scenen.

Kl. 23 startede festfyrværkeriet, som vi havde 1. parket til fra båden. En rigtig fin dag med en del sol.

Det var så også dagen, hvor den pure ondskab slog til I Nice, da en terrorist kørte over 80 festende mennesker ihjel.

 

Distance: 35 sm

1 sluse

La Roche-Bernard
Bastilledag
Bastillefest
Rockkoncert, rigtig fin aften
La Roche-Bernard

Den 16. juli

 

Sommer og sol – og hyggelige La Roche-Bernard; så bliver det næsten ikke bedre! Det er også en lille by, så efter at have gået gennem de smalle gader og gyder på kryds og tværs, er dagen mest gået med hygge på båden under biminien (ikke et ord om, at her er lige rigeligt varmt!).

Da det er vores sidste lørdag aften i denne omgang, har vi bestemt at spise ude, hvilket vi bestemt ikke kom til at fortryde. Den 3 retters menu var ”incomparable”!!

Middag på flodbreden

Den 19. juli

 

De sidste par dage har vi sejlet lidt frem og tilbage på Vilain-floden og ligget for anker forskellige steder.

Vi sejlede bla op til byen Redon, hvor vi kastede anker lidt uden for byen og sejlede ind i gummibåden for at finde ud af vores transport til lufthavnen på fredag. Først taxa til Redon, så 50 min. med tog til Nantes og sidst 1 times bustur til lufthavnen udenfor Nantes. Vi valgte i stedet en taxa (90 km) hele vejen, og på turistkontoret fik vi hjælp til at bestille denne, så nu håber vi, den kommer!

Da vi kom sejlende tilbage i gummibåden, kunne vi se, at Buena Vista slet ikke lå, hvor den ellers havde ligget hele natten, så til vores skræk gik det op for os, at båden langsomt drev ned ad floden. Vi lettede straks anker og fandt en ny ankerplads længere nede ad floden. Her arrangerede vi picnic på en mark, mens bondemanden kørte rundt og samlede halmballer ind. Hyggeligt. Solen bager fra en skyfri himmel, og temperaturen har sneget sig op over ’ubeskriveligt hedt’!

I dag er vi sejlet til Foleux  for at møde monsieur Ronan fra Multi Nautique, som skal passe på vores både, mens vi er hjemme. Aftalen blev, at vi skal på land torsdag morgen. Indtil da har vi fået lov at ligge ved bøjer uden for havnen.

 

Så er vi på land

Den 21. juli

 

Så er første etape af vores rejse til søs ved at være til ende, og i morgen flyver vi hjem, hvilket vi glæder os til. Der er mange, vi har savnet i de knap 3 mdr, vi har været af sted.

Kl. 9 præcis blev vi meget professionelt sat på land; en vogn for enden af en traktor blev kørt ud i vandet, og denne ”vugge” sejlede vi lige så stille ind i, hvorefter vi blev trukket op og kørt på plads efter en omgang højtryksrensning af bunden. Resten af dagen er gået med at få båden ”pakket ned” og ind i presenning for at skærme lidt for solen.

 

Så er det med at ramme vognen
Her kører vi op
Bunden højtryksrenses

 

 

FAKTA: for den første del af turen fra den 1. maj til 22. juli,

 

Vi har sejlet 1372 sømil.

Og det har taget 254 timer at sejle.

Vi har været i havn 58 nætter, og 25 nætter for anker eller gratis rastepladser.

Vi har brugt 11.889 kr i havnepenge.

Rejsen har varet 83 dage, sejlet 45 dage og 38 overligger dage.

Vi har fået åbnet 121 broer og kommet igennem 21 sluser.

Vi har brugt 432 L diesel.

Vi har nu fået båden på land i Foleux fra den 22. juli til 1. sep. Pris 486 Euro.

Vi har bestilt søsætning den 1. september kl. 14 her, hvor vi får en udsøgt service af monsieur Ronan.

 

Vi har sejlet gennem Kielerkanalen, været på Helgoland, gennem Holland, i Belgien, i Dover i England, i Nordfrankrig, i Normandiet, på Jersey, i Bretagne og er nu i Biscayen på vestkysten af Frankrig.

 

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.