1 Rhone og Saone Frankrig

Klar til flodsejlads. Bag båden indsejlingen til Rhone.

Logbog Buena Vista 2018

 

Plan for 2018

Planen for 2018 er at sejle fra La Mede ved Marseille i Middelhavet op gennem floder og kanaler og hjem til Ebeltoft.

 

Den 4. maj 2018.

I dag startede vores lange sejltur hjemad. Vi sejlede fra Horizon Marine kl 9 i morges og var fremme ved Port-Saint-Louis-du-Rhone et par timer senere. Lige før vi nåede kanalen, der fører ind til byen, kom en flok delfiner springende forbi båden for at sige farvel. Det var fantastisk, at vi lige skulle have den oplevelse en sidste gang.

Egentlig startede vores tur den 1. maj, hvor vi skulle flyve fra Billund til Marseille. Aftenen før fik vi besked om, at vores fly var aflyst, og at de søgte efter et alternativ til os. Dette var dog ikke kommet, da vi gik i seng. Jeg vågnede kl 4.40 og tjekkede lige mail og så til min skræk, at vi havde fået nye billetter til et fly med afgang kl 6.15. Vi fik vækket vores chauffør (søn) og fløj ud af døren. På vej til Billund kom endnu en mail, hvoraf det fremgik, at flyet havde afgang kl 18.15 – og altså ikke kl 6.15, som der stod på billetterne (uden et pm, som man skulle have forventet). I det samme ringede Frede, som allerede var i Billund for at sige, at han kunne få pladser til os på et fly kl 7, så sådan blev det, og vi kunne trække vejret almindeligt igen. Vi kom så med samme fly som Lars, som skal med Papillon i 14 dage.

Så langt, så godt. Vi havde i marts måned, da vi var på biltur hertil, bestilt søsætning til den 4., således at vi havde et par dage til at klargøre bådene, men aftaler her er åbenbart la-la, så nu blev det i stedet den 2.ved middagstid, så vores både er hverken polerede eller voksede. Masten er forsvarligt pakket ind og ligger nu og venter på vognmanden, der skal køre de i alt 6 master til Danmark.

Her i havnen ligger Nausikaa fra Kolding, hvis hjemmeside vi flere gange har gjort brug af, så nu er vi 3 både, der i morgen tidlig kl 6 går ind i slusen til Rhone floden.

Distance: 14 sm

Den 5. maj 2018

Slusen skulle efter aftale åbne for os kl 6.20, men da vi lå og cirklede foran den (i let regn), fik vi besked om, at det først blev kl 7. Vi skulle vente på en stor fragtbåd; slusen var heldigvis stor nok til os alle.

De første par timer på Rhone-floden gik med overraskende fart, da modstrømmen kun var ca 1 knob, men hen på formiddagen blev strømmen stærkere, og over middag var der ofte 3 knobs modstrøm. Til gengæld var vejret strålende med høj sol og varme, og sceneriet ganske kønt på begge sider. Byen Arles var også ret spændende at sejle igennem.

Kl 15 nåede vi slusen ved Beaucaire, hvor vi fik at vide, at vi skulle vente 40 min, men pludselig blev der alligevel grønt lys, og vi kunne sejle nærmest direkte ind. Her blev vi løftet 12 m men meget nænsomt, så det er der ingen ben i.

Vi har mødt forbavsende få fragtbåde – 2 stk og et enkelt flodkrydstogsskib, som så ud til at sejle baglæns. Det var enormt langt og kunne næppe få vendt i floden.

Der er ikke så mange steder, hvor vi kan lægge til for natten, men da vi passerer liggepladsen ved Vallabrègues, bliver vi alligevel enige om at fortsætte til Avignon, hvor der ifølge bogen skulle være bedre faciliteter og broer. Det viste sig dog, at broerne for 2 år siden blev skyllet væk og ikke er blevet genetableret, så her er kun kajkanten, som selvfølgelig allerede var godt fyldt op. Selvfølgelig regnede det nu!! Vi fik plads udenpå et stort australsk skib og Papillon udenpå os. Kl 18.30 var fortøjningerne på plads efter en lang dag.

Vi nød lige en gin og tonic med Inger Lise og Martin fra Nausikaa og Lars og Frede fra Papillon, - og så var det nærmest på hovedet i seng.

 

Distance: 82 km (i floden regnes distance i km i stedet for sm!)

2 sluser

Pavepaladset.

Den 6. maj

Det var en flot indsejling til Avignon i går med udsigten til det gamle pavepalads fra middelalderen og den gamle middelalderbro ” Pont Saint-Bénézet, eller Pont d’Avignon, under hvilket navn den er blevet nærmest udødeliggjort i sangen ”Sur le Pont d’Avignon”. Broen var oprindelig over 900 m lang med 22 buer, men disse blev gentagne gange vasket væk af floden, så i det 17 århundrede stoppede man genopbygningen. I dag står der kun få buer af den berømte bro. Det er forbudt at sejle under, så vi sejlede selvfølgelig udenom.

Kl 9 var vi oppe i byen, var forbi det imponerende pavepalads (byen var residens for paver fra 1307 til 1377) og videre gennem mange af de små gyder, der er i den gamle del af midtbyen. Vi nåede også ind i de fristende torvehaller, at drikke kaffe på torvet og nyde en formidabel udsigt fra toppen af bjerget over byen, inden vi kl 13 kastede fortøjningerne og sejlede videre nordpå i strålende solskin og set med danske øjne meget varmt sommervejr.

Den første sluse passerede vi ca kl 14 og den næste efter kl 17, hvor det kunne se ud til, at en regnbyge var på vej, så vi valgte at holde ind for natten ved ventebroen efter slusen, det vrimler ikke ligefrem med liggesteder!!

Distance: 25 km

2 sluser

Lyn, torden, regn og store hagl som afslutning på en fin sommerdag.

Den 7. maj

Vi kastede fortøjningerne kl 8 med høj sol og ingen vind. Vi havde nogle gode timer med kun ca 1 kn modstrøm, når vi sejlede tæt på kanalens side (Canal de Donzère-Mondragon).

Næste sluse, Bollène-slusen løftede os 23 m på 7 min. – meget imponerende, og vi var tilmed alene i den enorme sluse.

Hen først på eftermiddagen sejler vi ind til Port de Viviers, hvor vi har snakket om at lægge til mhb på overnatning, men også her er broerne tilsyneladende blevet vasket væk, og vi kan se, at der ikke er nok vand til os helt inde ved kajen, så vi fortsætter til næste sluse, Chateauneuf-du-Rhone. Mens vi sidder i slusen, kan vi ikke undgå at se det kraftige tordenvejr, der truer lige uden for slusen. Vi når med nød og næppe at få lagt til i blæsten ved ventebroen, før det for alvor bryder løs med lyn, torden, regn og – hagl så store som isterninger. Vi priste os heldige over ikke at have siddet inde i slusen imens!

Kl 18.30 gik det løs igen med endnu større hagl, så nu håber vi, det er drevet over. Dækket var som dækket af sne.

 

Distance: 46 km

2 sluser

Kun lidt trafik på Rhone.

Den 9. maj

Dagen i går startede med regnvejr, men op ad dagen kom solen og den blå himmel heldigvis frem. Vi havde planlagt at lægge til for natten i den lille havn ved Valence, Port de l’Épervière, som i vores bog (fluviacarte nr 16) garanterer en dybgang på 2 m., hvilket lige rækker til os. Endnu en gang gik vores plan i vasken, for da vi kommer dertil, viser et stort skilt, at der kun er 1,6 m – og det rækker ikke! Vi må erkende, at det nok bliver ventebroerne ved sluserne, der må dække vores overnatningsbehov.

Til gengæld var vi heldige med de 3 sluser på vejen, for vi kunne stort set sejle lige ind i dem, når vi nåede frem. Alle sluserne her på Rhone er forsynet med pullerter, der kører med op, så det er meget nemt at håndtere.

Over den sidste sluse hang en stor sort sky med lyn og torden, så vi var spændte på, om vi skulle have samme omgang hagl som i går – nu bare i slusen uden mulighed for at krybe i læ. Vi slap dog med skrækken og fortøjrede endnu engang i blæsevejr (ved slusen Bourg-Les-Valence). Senere kunne vi i tørvejr gå til det nærliggende supermarked efter proviant. Grillen blev tændt, og så var der hyggelig fællesspisning på broen.

 

Distance: 59 km

3 sluser

 

Endnu en skøn morgen – og sejladsen i dag går ikke forbi så meget industri som i går, hvor vi også passerede 2 atomkraftværker – i dag kun 1 af slagsen!

 Det er generelt en ret flot sejlads, og i dag dukkede flotte vinmarker op på skrænterne på den ene bred. Modstrømmen har også i dag været til at overse, kun da vi passerede det smalle sted med den sten, flere er gået på (10 m fra PK 89 rødmærke), havde vi 3 knobs modstrøm.

Sidst på eftermiddagen nåede vi den lille havn, Port les Roches-de-Condrieu, som ifølge bogen skulle have 3 m vand, - og det passede for en gangs skyld, så nu ligger vi fint ved en bro og har bestemt os for en overliggerdag, så vi lige kan komme lidt i land.

 

Distance: 64 km

3 sluser, vi er nu løftet 143 meter over havet.

Aftenhygge ved grillen.
Dorthe arbejder i slusen.
Slusen løfter os 23 m.
Sejlads på Rhone med vinmarker i baggrunden.
2000 år gammel romersk teater.

Den 12. maj

 

I går nåede vi til Lyon efter en herlig dag i strålende vejr og gennem utrolig flot landskab.

Vi lagde ud med at få tanket diesel i havnen i les Roches-de-Condrieu før afgang kl 8.30. Vi er nu 3 både, der følges ad, idet ”Nausikaa” med Inger Lise og Martin ankom til havnen i går i det bidende kolde vejr. Det er utroligt, som vejret skifter fra den ene dag til den anden!

Endnu en gang var vi heldige med sluserne, som næsten åbnede for os med det samme, så kl 15 ca nåede vi den meget lille havn i Lyon, som ligger ved en meget hyggelig og af fodgængere befærdet promenade. Det utroligt varme vejr tiltrak rigtig mange mennesker, som ud på aftenen luftede fredagshumøret ret højlydt, men det var nu meget hyggeligt. Vi fik velkomstdrinks på ”Nausikaa”. Vi er nu ude af floden Rhone og sejler det næste stykke tid på floden Saone.

I dag startede dagen med hyggelig skype med familien i Truust, idet Christian i dag bliver 4 år. Det kan vi jo desværre ikke være med til at fejre, men gaven fik han allerede, inden vi rejste.

Efter lidt snak på broen og afsked med Lars, som har været gast på Papillon, gik vi ind til byen, først en tur op ad gågaden og ind i den store domkirke, som er ved at blive restaureret og derfor er delvis indpakket i plastik indvendig. Vi krydsede nu floden og fandt den lille bane, som skulle bringe os op til bjerget ”Fourviere”, hvor kirken ”Notre Dame de Fourviere” skuer ud over hele byen. Der var en fantastisk udsigt derfra, og desuden er kirken ret speciel med alle mosaikruderne og ikke mindst vægprydelserne, som ikke er malerier men enorme billeder lavet af små mosaiksten.

Herefter gik vi ned til det store romerske teater, som er meget imponerende, og derefter resten af vejen ned ad bjerget og hjem til båden.

 

Distance i går: 43 km

2 sluser, vi er nu løftet 161 meter over havet.

I dag gået 11 km.

Saone i Lyon.
Musee des Confluences

Den 15. maj

 

Vi er stadig i Lyon, hvor vi har afventet Winnies og deres 2 børnebørns ankomst.

 Vejret har nu heller ikke rigtig fristet til sejlads. I forgårs silede regnen stort set ned fra morgen til aften, og temperaturen var faldet fra skønt sommervejr dagen før til 9-10 grader. Vi holdt en indedag med læsning af forskellige bøger, incl kortbøgerne til vores videre færd og forskellige links, som Martin fra Nausikaa har givet os.

I går regnede det det meste af formiddagen, men derefter klarede det op og blev tørvejr, så der var ingen vej udenom: Vi måtte i gang med at polere og vokse ruffet og fjerne rustpletter rundt omkring.

I dag fik vi handlet de sidste ting ind, Jørgen fik poleret og vokset de blå streger på fribordet, så vi nu ser nogenlunde præsentable ud, og efter et tiltrængt bad, gik vi de få kilometer til Musee des Confluences, som huses i den fantastiske bygning, der ligger på en tange, Hvor Rhone og Saone mødes, og som vi sejlede forbi, da vi kom hertil.

Arkitekterne må have haft en fest, for det er en meget kreativ og speciel konstruktion i glas og stål og helt unik. Konstruktørerne har sikkert rystet lidt på hovedet!

Museet var helt klart et besøg værd med både permanente og midlertidige udstillinger – meget varieret.

Vi har holdt skippermøde efter et glædeligt gensyn med Winnie og er blevet enige om at sejle videre nordpå ad Saone i morgen kl 8.

La Maison du bois, Macon.

Den 17. maj

 

I går sejlede vi de 83 km til Macon, en pæn nok tur, men hold op, hvor var det koldt – især fra morgenen af, og vi fik da også en ordentlig skylle hen på eftermiddagen. det er lidt træls at se, hvor meget sommer, der er i Danmark i denne tid, og så sidder vi i Sydfrankrig i noget koldere og ustadigt vejr.

Til gengæld var der kun 2 sluser, lidt anderledes end på Rhone-floden, idet pullerterne ikke kører med op, så vi skal selv flytte rebet, efterhånden, som vi stiger. Stadig ukompliceret.

Vel inde i den pænt store havn kom solen frem, og vi kunne samles på Papillon til et glas velkomstvin.

Inger Lise og Martin havde været på VNF’s kontor og fået nogle for os ret interessante oplysninger om bla Canal des Vosges, så fra morgenen af i dag travede vi ud til kontoret, hvor det lykkedes at få en kopi af kortet med vanddybder. Det ser ud til, vi har fået en appelsin i vores turban, idet Canal des Vosges nu vises som havende en dybde på 2,2 m i stedet for 1,8 m; sidstnævnte har været den strækning, vi har været ret nervøse over, da vi jo faktisk nok stikker mindst 5 cm mere!

Vi gik også tur gennem Macon by, som virkede lidt søvnig, men der var da en fin kirke og et flot, meget gammelt træhus, La Maison du bois.

Vi fik handlet ind og er klar til sejladsen i morgen.

 

Distance i går: 83 km

2 sluser

I dag gået 10 km.

Lørdagsmiddag på broen i Auxonne.

Den 20. maj

 

I forgårs sejlede vi videre til Chalon-sur-Saône, en fin tur trods kold vind hele dagen. I slusen blev vi hævet sølle 20 cm, selv om det i bogen er angivet til 2,6 m; det siger noget om den forhøjede vandstand i floden. Strømmen var så også en hel del kraftigere end i går – op til 2,5 kn! Vi sejlede en del med skov på begge sider og så bl.a. en masse storke.

Kl 15 var vi inde i den lille havn, hvor det lykkedes at få lagt til ved den strømfyldte kaj.

Vi gik en tur i den fine, lille by med det imponerende torv.

I går fik vi taget afsked med Nausikaa, som nu sejler mod Paris, og vores sejlads gik videre til Seurre – troede vi….. Der var bare slet ikke dybt nok til os i havnen, og da Papillon forsøgte at gå ind til de fine lange broer, der var lagt ud i floden, gik de på grund, så der var ingen vej udenom. Vi måtte videre, så det, der skulle have været en formiddagssejlads, endte med at blive en ret så lang dag!

 Heldigvis havde sommervejret nu også fundet vej her sydpå, og det har da også virkelig lokket franskmændene ud til floden. Overalt er der små primitive teltlejre og gang i fiskestængerne. Hvad der fanges i det mudrede vand, ved vi ikke!

Ved St-Jean-de-Losne lykkedes det heller ikke at få nok vand under kølen, så vi havde ikke andet valg end at satse på havnen i Auxonne.

Vi skulle nu for første gang prøve en automatisk sluse, hvor der skal trækkes i en snor midt i indløbet for at få åbnet slusen, og inde i slusen skal der rykkes opad i en blå snor for at starte slusningen. Kl 17 nåede vi Auxonne, hvor der var fine broer lagt ud til lystsejlere, og der var sørme 3 m dybt, så alle var glade, og vi kunne nyde vores pinsemiddag på broen.

 

Distance i forgårs: 59 km

1 sluse

Distance i går: 91 km

3 sluser

Franskmændene er vilde med lystfiskeri.
De kommer med telte, biler, trailer, grill og masser af fiskestænger.
De har ofte også båd med.
Godt fortøjret, men stadig ca en halv meter fra broen, da vi sidder i mudder.

Den 21. maj

 

Der er også her i Frankrig helligdag i dag, og sammen med det gode vejr trækker det mange mennesker udenfor. Auxonne byder på mange fine bygninger – en del bindingsværkshuse og bygninger fra middelalderen, bl.a. et fort og kirken Notre Dame, foran hvilken en statue af Napoleon Bonaparte holder øje med det hele. Som 18-årig kom han til byen for at gå på militærakademiet, - og skulle have været en fremragende elev! Sådan noget glemmer en by ikke!

Vi cyklede en dejlig tur langs floden og fik handlet godt ind.

 

Den 22. maj

 

Fuglene kvidrer, solen skinner, vi sejler med skov og smukke blomster på begge sider, strømmen er næsten ikke-eksisterende, og vi har stort set Petit Saône for os selv i dag, hvor helligdagene er forbi. Vi havde dog nær fået kaffen galt i halsen, da vi efter en af sluserne i et meget smalt løb pludselig kun havde mellem 1 m og 1,3 m på ekkoloddet. Vi mærkede dog ikke rigtigt bunden, så det ….! Til gengæld havde vi fået en kæmpe tot søgræs med på køl og ror; det tog noget af vores fart, indtil det lykkedes at få det verfet af.

Sluserne i dag var egentlig ikke noget at råbe hurra for. De er små og smalle, det er svært at få tov op omkring pullerter, som sidder meget langt oppe, og så kommer vandet ind i slusen med meget kraft. Til gengæld er der kun plads til 2 både ad gangen, så vi kan tage den tid, vi har brug for med at få gjort os fast. Vi fik kun lov at vente ved en af dem.

I dag sejlede vi også gennem 2 tunneller på henholdsvis 640 m og 680 m, en ret speciel oplevelse.

Ved vores mål i dag, Gray, er der en dejlig lang og hyggelig kaj, men skiltene med 1 m er ikke til at overse, så vi prøvede slet ikke at gå derind. Til gengæld lykkedes det på den anden side af byen at nå næsten ind til en kaj, før vi sad fast i mudderet – vi kan akkurat lige komme i land alligevel, så det er fint at overnatte her.

 Vi skal vænne os til, at vanddybder på 1,8 - 2 m ikke skal give os nervøse trækninger, for det er sådan, det er her, men heldigvis er det jo mudder, der er under os de fleste steder.

Jørgen har nu lettet båden yderligere 2,5 cm ved at flytte en del grej mv hen i forenden af båden, så vi er optimister nu og tror på, at vi også kommer igennem Canal des Vosges uden de store problemer. Foreløbig overholder vi vores planlagte tidsplan.

 

Distance: 51 km

4 sluser

2 tunneler på hver over 600 meter.
Så sejler vi gennem et bjerg.

Den 24. maj

 

Så nåede vi til den lille flække Corre og er nu ind i Canal des Vosges, som skal føre os 120 km frem og gennem 93 sluser. De ligger som perler på en snor og skal stort set halvdelen af dem løfte os 3 m, så der bliver noget arbejde til os. Derefter glæder vi os til det lidt lettere med at sluse nedad.  Det ser dog ud til, at vandstanden er høj nok til os i kanalen, men vi glæder os alligevel, til vi er ude i Mosel og i dybere vand.

Vi har ikke haft meget vand under kølen i dag, men kun en enkelt gang har vi tøffet gennem mudder. I morges var der pænt tåget/diset, da vi gik fra kaj, og jeg troede, det måske var derfor, vi blev stoppet af folkene fra VNF, der står for alle vandvejene, men det viste sig, at der umiddelbart efter en bro og et sving var spændt noget, som lignede et reb, tværs over løbet. Vi blev dog kun forsinket i kort tid og nåede frem til Corre ved 14-tiden. Vi nåede næsten ind til den spunsvæg, vi har fortøjret til – og kan godt med lidt god vilje hoppe i land!

Disen lettede, men det forblev overskyet indtil først på eftermiddagen, hvor solen bragede igennem, og vi kunne grille på kajen,

I går nåede vi frem til Port-sur-Saône, hvor vi fik os mast gennem mudder ind til en lille bro, og Papillon kunne så lægge sig uden på os. Havnene her er generelt ikke lagt an på sejlbåde med køl og dybgang, så vi må bare vænne os til at tænke lidt utraditionelt, når der skal tænkes i overnatning!

 

Distance i dag: 41 km

5 sluser

 

Distance i går: 81 km

10 sluser

 

Højde over havet 226 meter.

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.