3 Rhinen og Mittellandkanal

Køln havnefront.

Den 16. juni

 

 Lidt før kl. 7 i går morges sejlede vi ud fra havnen i Senheim og fik atter nogle dejlige timer på Mosel, hvor vi endnu en gang må undre os over, at der kan være så mange vinmarker langs bredden. En lille smule regn fra morgenen af kunne ikke ødelægge humøret, og ved 14-tiden passerede vi Deutsche Ecke, hvor Mosel og Rhinen mødes. Det var pudsigt at se den nøjagtige skillelinie mellem Mosels meget brune vand og Rhinens mere grønlige. Der var lige 2 pladser tilbage i den meget lille havn, Marina Kaiser Wilhelm, hvor havnemester holdt weekend, så betaling foregik i kuverter i postkasse.

Vores sidste skippermøde med Papillon blev også vores afskedsmiddag for denne gang, idet vi ikke har samme tidsplan for vores hjemkomst til hjemmehavn. Vi vil stadig gerne nå hjem til midt i juli. Vi har haft nogle fantastiske sæsoner sammen, og det blev da også fejret med en god middag på et nærliggende hotel.

Kl. 6.30 i dag forlod vi en sovende havn alene, hvilket godt nok var helt mærkeligt, men vi hægtede os ret hurtigt på en af de store erhvervsbåde, hvilket helt klart var en stor fordel for os i den meget trafikerede flod. Vi troede, at der ville være ret stille på floden sådan en lørdag men nej…! De store både vender et blåt skilt ud for at indikere, at de vil gå modsat om den modgående trafik, og de skilte blev henholdsvis vist og vendt ned hele tiden, så for os blev det en hel del nemmere bare at følge den store båd foran.

Sejladsen i dag blev med bølgegang, som vi ikke har oplevet ellers på turen fra La Mede, men det skyldes jo selvfølgelig mest trafikken af de store både.

Vi havde hele vejen fantastisk medstrøm og loggede på et tidspunkt 11,1 - 5 knobs medstrøm, og kl 11.45 var vi i havn i Rheinauhafen i Køln. Vi fandt en ledig plads og gik efter en let frokost ind til Alte Stadt, som generelt set ikke er så gammel endda, idet 90 % af byen blev ødelagt under bombardementer i 2. Verdenskrig (og 95 % af indbyggerne dræbt eller evakueret).  Kølner Dom står der dog stadig med sine 2 tårne, så der måtte vi selvfølgelig en tur ind og dvæle lidt i stilheden på en af bænkene. Kirken er en af verdens største og tiltrækker mange pilgrimme pga af relikvierne af de 3 vise mænd!

Det blev til mange kilometer gennem gader og stræder, og alle steder var der så mange mennesker, som vi ikke har oplevet meget længe. Det er jo også en by på størrelse med København og Tysklands 4. største by.

Fra vores plads i havnen har vi udsigt til 3 fantastiske bygningsværker, der nærmest svæver i luften, nemlig de moderne såkaldte kranhuse, som er 17 etager høje og bygget i stål og glas. De er formet som gammeldags kraner, der bøjer sig ud over Rhinen.

 

 

Distance: 96 km, på godt 5 timer og en gennemsnitsfart på 10 knob (medstrøm på ca 4 kn). Det har vi aldrig prøvet før.

 

 

Den blå båd vi har sejlet efter hele vejen, og så 4 både imod - på begge sider.

Den 17. juni

 

Endnu en dejlig morgen, hvor vi fik ordnet forskellige gøremål, inden vi atter satte kursen mod bymidten. I dag gik vi dog gennem et meget lokalt område i stedet for langs floden. Det er jo søndag, og byen var knap ved at vågne endnu, ligesom alle butikker på nær souvenirkiosker er lukkede, så vi kunne også gå gennem gågaderne og få set os lidt omkring uden at støde ind i nogen, som det faktisk var lidt i går. Vi var lige omkring domkirken igen; den er altså et imponerende syn! Derefter satte vi kursen mod det nærliggende kunstmuseum, Ludwig med en imponerende samling af moderne kunst, hvoraf 350 af værkerne er doneret af familien Ludwig. Mange kendte kunstnere er repræsenteret: bla Dali, Picasso, Nolde, Warhol m.fl. Vi var dog ikke lige imponerede over det hele, og særudstillingen i kælderen sagde os da meget lidt ;). Museet var ellers alt i alt en god oplevelse.

Vi fandt en dejlig plet på et torv, hvor vi fik en god frokost og en lang snak med Mette, som i dag fylder 34 år. Vi gik hjem langs floden, hvor de store flodkrydstogtsskibe ligger tæt efter hinanden. Vi har lagt en plan nu og vil prøve at nå byen Herne i Rhein-Hernekanalen i morgen.

 

Trængsel i slusen.
Picassos ansigt i mosaik ved Picassomuseet i Münster.
Her står jeg på Picassos ansigt.

Den 19. juni

 

I går forlod vi Køln tidligt om morgenen med intention om at nå til byen Herne på Rhein-Hernekanalen. Sejladsen på Rhinen gik forrygende, og trafikken var ikke nær så tæt som i lørdags. Kl. 11.15 var vi ved indsejlingen til Duisburg, verdens største indlandshavn, og her begyndte vi så at få ventetid ved sluserne; der var rigtig meget erhvervstrafik og der, hvor der normalt var 2 sluser til at klare presset, var kun den ene åben. I den første gik det fint med at ligge efter en enkelt erhvervsbåd, men i den næste måtte vi vente i en time, før vi blev bedt om at sejle ind efter 2 meget lange erhvervsbåde. Godtnok er slusen 190 m lang, men selv om de 2 både flere gange af slusefatter blev bedt om at sejle fremad, så blev der så lidt plads til os, at vi måtte ligge med kun 1 m. til den store fragtbåd. Da slusen var ved at åbne, skruede han helt op for motoren, selv om båden stadig havde 2 trosser i land – ikke særligt hensynsfuldt, så vi måtte holde godt fast i den ene snor, vi havde fastgjort. Vi sluser opad i tiden.

Ved 3. sluse gik vi alene igennem den enorme sluse, og ved den 4. kom vi til at vente 1,5 time, da flere erhvervsbåde skulle igennem først. Vi tror, slusen løftede os 12,8 m, så det var store mængder vand, der skulle flyttes.

Ca. kl 19 ankom vi til en havn i Herne, lukket og slukket for i dag; vi kunne ikke engang komme ud uden nøgle – og med en bro så fyldt med andelort, at vi bare ikke havde lyst til at blive der, så kl. 5.30 i morges, hvor vi alligevel var vågne, fortsatte vi mod Dortmund-Emskanal. Kanalerne har en del industri men bestemt også pæne strækninger, men det er jo sådan mest ligeud i kanalerne og dermed ikke så vildt spændende.

Da vi nærmede os vores mål for i dag, Münster, var vi meget i tvivl om, hvor det ville være muligt at lægge til for natten, men vi fandt ind til Stadthafen 1, som er en lang kaj, langs hvilken den gamle havn er blevet ”genoplivet” med kunsthaller, restauranter og pt en ø midt i løbet, hvor Shakespeares ”Stormen” skal spilles, hvilket vi så nærmest har 1. parket til.

Der er gåafstand til byen, men i dag cyklede vi derind. Det er efter sigende verdens bedste by at bo i, og vi må da sige, at det er både en pænt stor by og en rigtig pæn og hyggelig stor by med alle de smukke gamle facader og selvfølgelig den gamle domkirke, som er blevet pænt genopført efter ødelæggelserne i 2. Verdenskrig. Der er cykelstier overalt og tilsvarende mange cyklister!

 

Distance i går: 131 km

Sluser: 5

 

Distance i dag: 61 km

 

Kanalsejlads, her Elbe-Seitenkanal.

Den 21. juni

 

I går havde vi endnu en dejlig dag i Münster – denne gang på gåben og i dejligt solskinsvejr. Det er en fin by med mange flotte bygninger og museer. Den gamle havnefront, hvor vi ligger til kaj, er virkelig blevet et tilløbsstykke, for da kl. blev 19 på sådan en almindelig tirsdag aften, var stort set alle borde i de mange restauranter langs kajen optaget, og folk sad også med medbragt mad langs kajen. Vi fik dog et af de sidste borde udendørs og fik en rigtig dejlig middag, inden vi kl. 8.30 kunne høre, men ikke se teaterstykket ude midt i bassinet. En virkelig skøn aften i et dejligt havnemiljø.

Vi vågnede som sædvanligt tidligt, så vi forlod Münster lidt før kl. 6.30 og kom igennem den nærliggende sluse med det samme sammen med 2 erhvervsbåde.

Vejret har været så skiftende, som det næsten er muligt. På få minutter skifter det fra blå himmel og sol til grå skyer og regn og vice versa, men vi har fundet en dejlig naturliggeplads for natten, så her hygger vi os. Kom hertil ved 14-tiden .

 

Distance: 71 km

Sluser: 1

Aftenstemning på havnen i Münster.

Den 23. juni

 

I går sejlede vi videre ad Mittelland-kanalen – i noget rigtigt møgvejr for at sige det mildt. Det var koldt, der kom byger med jævne mellemrum, - og Jørgen har fundet sin heldragt frem fra gemmerne, hvor vi ellers regnede med de to ”polardragter” skulle blive liggende i denne sæson!

Der var rigtig meget trafik på kanalen også af lystbåde, hvilke vi egentlig ikke har set så mange af hidtil på kanalerne. Ved 14-tiden var vi fremme i Minden, hvor vi også gjorde holdt, da vi var her i foråret i bil. Der var mange liggepladser for ”kleinfahrzeuge” undervejs, men vi fik den sidste plads i Minden med udsigt til Weser-slusen med det flotte gamle slusehus, som den gamle sluse gik lige igennem; den er for øvrigt under reparation, så den kommer nok til at virke igen. Vi skal dog ikke på floden Weser. Vi tog på cykeltur for at kigge på aquadukten, der fører Mittelland-kanalen over Weser og cyklede videre over til den nye og den gamle sluse – en dejlig tur, for nu var der pludseligblå himmel og lunt vejr.

Ved 7-tiden i dag smed vi fortøjningerne og sejlede videre ad kanalen i regn og kulde; regnen holdt dog efter nogle timer, og ind imellem tittede solen lidt frem, men rigtigt varmt blev det ikke.

Kl 12 var vi fremme ved liggepladsen (km 161), vi havde udset os fra kortet, så nu er vi spændte på, hvor langt, der er ind til centrum af Hannover, hvortil vi regner med at kunne cykle.

 

Distance i går: 71 km

Distance i dag: 59 km

Den 25. juni

I går cyklede vi de 5-6 km ind til centrum af Hannover. Da det var søndag, virkede byen noget stille. Vi fik set nogle af seværdighederne, bla. gaderne omkring Burgstrasse med de smukke gamle bindingsværkshuse, før en lidt truende himmel fik os til at cykle tilbage til båden. Vejret er stadig lidt øv med småbyger og ingen varme.

I dag sejlede vi videre ad Mittellandkanalen til km 233, hvor Elbe-Seitenkanalen, som vi skal videre på, starter. Vejret arter sig – uden regn og med lune i luften, så det blev en ret behagelig tur. I den 220 m lange sluse blev vi sluset over 13 m op sammen med 2 af de lange erhvervsbåde. Kanalen er såmænd pæn nok men ikke så afvekslende igen at sejle på.

Ved liggepladsen lå også en sød dansk/svensk familie, Rasmus (fra Grenaa), bosiddende med sin svenske kone, Alex i Göteborg og de to små børn, som nu er på vej til Middelhavet og en masse eventyr.

 

Distance: 72 Km

Sluser: 1

 

Vi ligger tæt her i Schiffshebewerk Lüneburg 38 m.
Deroppe sejlede vi ind i "karret" og blev sænket 38 m.

Den 26. juni

 

Så er vi på Elbe-Seitenkanalen. Dagen startede for os kl 5.40, hvor vi smed fortøjringerne – i småregn og kulde – igen! Kanalen er ikke så lille, som vi havde regnet med og pænt trafikeret. Kl. 11.30 nåede vi frem til Uelzen slusen, hvor der allerede ventede flere af de store erhvervsbåde samt 5 lystbåde. Øv altså. Vi fik lov at vente i lidt over 3 timer (den dansk/svenske familie havde ventet 4 timer dagen før!), før vi blev sluset tæt sammen med 2 erhvervsbåde og 2 andre lystbåde. Vi måtte alle 3 ligge ved siden af hinanden, så vi havde den ene bundet på siden, men det var nu ikke noget problem. Vi blev sluset 23 m nedad.

Kanalen er faktisk rigtig pæn med meget lidt industri og grønt så langt, øjet rækker. Det hjælper selvfølgelig også lidt, at solen siden kl 11 har skinnet fra en blå himmel – endelig.

Vi var forberedte på lang ventetid ved Schiffshebewerk Lüneburg, som dagens 2. sluse hedder, da vi så de mange, mange erhvervsbåde, der lå og ventede. Vi blev dog nærmest kaldt med det samme over højtaleren, så vi kom ind med den første store pram.

Denne sluse var noget af en oplevelse. Sammenligningen med en elevator er ikke helt ved siden af, for da vi først var inde i ”karret”, skulle vi ikke røre en finger, og vi blev sænket 38 m ned – det var altså vildt at se på! Efter slusen skiftede omgivelserne karakter til græsklædte skråninger langs kanalen.

Vi havde udset os en lille havn på Elben, men da vi var kommet halvvejs gennem løbet derind, sad vi i mudder på 1.6 m vand (har vi oplevet det før??!). Vi måtte vende om og sejle nogle kilometer til Lauenburg ved Elbe-Lübeckkanalen, hvor vi vidste, at der var en lille havn, men om der var dybt nok, var meget spændende, især fordi kl var blevet 21, og vi havde været af sted i rigtig mange timer. Vi listede ind i den lille havn, mens vi krydsede fingre – og ind kom vi, selv om ekkoloddet ved broen kun siger 1,6 m, men vi flyder stadig. Vi kunne sidde ude i t-shirt til kl 22.30, hvilket vi selvfølgelig nød efter de mange kølige dage. Det ser ud til at være en hyggelig by, så her bliver vi til torsdag.

 

Distance: 119 km

Sluser: 2

 

Alte Stadt i Lauenburg.

 

Den 27. juni

 

Vi stod op til en rigtig dejlig morgen med blå himmel. Vores første mål i dag var at få provianteret, da vi de sidste par dage har kørt på madreserverne, som snart er i bund. Derefter var vi rundt i byen, først til toppen af bakken/bjerget med den smukke park, hvorfra vi kunne nyde en formidabel udsigt over floden og kanalen. Vel nede igen gik vi længe rundt i Alte Stadt, som ledte vores tanker hen på Den Gamle By. Det var bare så flot med alle husene fra 1600-tallet, langt de fleste af dem nænsomt restaurerede og stadig beboet. Tilmed blev hvert hus’ historie beskrevet uden på huset – vældigt interessant. I aften skal vi ud at spise for at fejre 89 års fødselsdag (mors/svigermors), som vi desværre ikke kan være med til at fejre derhjemme. Til næste år kommer vi!

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.