2022 Kanaltur til Holland 2

10.maj Zoutkamp, Hunzegat Marina

I dag sejlede vi kun ca. 2 timer, før vi sejlede ind i Hunzegat Marina, en privatejet marina, som vi havde hørt en del godt om. Der var ovenud venlighed på havnekontoret, men ellers var der nu ikke så meget charme over stedet (og heller ikke her ville de tage imod vores gamle kompressor fra køleskabet, så den sejler vi nok rundt med, til vi når hjem igen). Da det var blæst noget op, besluttede vi os dog for at blive 1 nat. Jørgen var en tur ovre i den lille havn, der lå lige før, og den var en hel del hyggeligere med alle de gamle fine både, med en hyggelig stemning og isbod med dansk is!

I Hunzegat Marina var der til gengæld rigtigt godt wi-fi, så Jørgen fik ordnet månedsregnskab for Skudehavnen, og vi kunne se lidt dansk tv oppe ved havnekontoret.

3 broer, 1 sluse, 20 km.

Grill aften - samme som i 2016 med Frede og Winnie.

11.maj liggeplads efter Dokkum

For ½ euro fik vi her til morgen et laaangt bad i de nybyggede toiletbygninger, og kl. 8 listede vi os ud af havnen, der trods vores begrænsede dybgang alligevel var lige på grænsen til, at vi rørte bunden. Heldigvis er det jo mudder, så som regel kan vi pløje os lidt frem.

Vi fik en rigtig fin tur i den smalle kanal, hvor vi jo har været et par gange før, eftersom vi nu er inde i ”Standing Mast Route”. Det blev virkelig en tur ned ad ”Memory Lane”. Vi kom bl.a. forbi det sted lige før en bro, hvor vi i 2014 var 4 danske både, der bandt os fast til vejskilte, træer m.m., brugte vores fenderbræt som landgangsbro, da vi ikke kunne komme helt ind p.g.af vores dybgang og havde en forrygende hyggelig fælles grillaften siddende på marken ved siden af. Alt dette startede med, at vi ikke kunne komme gennem broen, da ”brofatter” havde 1 times kaffepause, og i den time besluttede vi os for, at det var et hyggeligt sted for aften og overnatning.

Kl. 11 nåede vi Dokkum, hvor vi lagde til for at proviantere lidt, men vi fik også gået en god tur i den fine lille by. Der er en del broer i forbindelse med byen, men de åbnede for os så hurtigt, som ”brofatter” kunne cykle fra den ene til den næste. Her skulle vi også for første gang på turen betale lidt for servicen, 5 euro i alt, som betales i en lille træsko, ”brofatter” svinger ud i en stang.

Først på eftermiddagen kunne vi lægge til ved den planlagte liggeplads, hvor vi for præcis 6 år siden (på nær en dag!) havde en dejlig grillmiddag med Winnie og Frede i Papillon, da vi var på vej på vores fælles tur til Middelhavet. I dag var vejret knapt så godt; Jørgen grillede iført regntøj, og middagen måtte indtages indendørs, hvor vi også fik lidt af regnen at se fra vinduet over komfuret! I morgen er der atter en dag – forhåbentlig uden regn!

7 broer 1 sluse 30 km

Leeuwarden.

12.maj Leeuwarden

Dagens vigtige begivenhed: Barnebarnet Christian bliver 8 år, og heldigvis kommer vores fødselsdagskort netop i dag frem, selv om det blev sendt for næsten 14 dage siden. Vi fik dog også lige facetimet med den glade fødselar!

Leeuwarden er ikke så stor en by, men på et eller andet tidspunkt må byen have haft sin storhedstid, da der i 1500 tallet blev påbegyndt bygningen af ”The Oldehove Tower”, et kirketårn, som skulle være højere end det i Groningen. Efter 3 års byggeri begyndte tårnet at synke, og det blev aldrig bygget helt færdigt. I dag læner det sig 1,68 m, hvilket skulle være mere end ”Det Skæve Tårn I Pisa”. Det er muligt at komme helt op i til toppen af de 39 meter, men selv om tårnet har stået skævt siden 1533, havde vi mest lyst til at se det nedefra!!

Vi gik tur gennem byen, og Jørgen fik endnu en gang fundet en butik med reparation af cykler; her kunne han få en tid mandag 8 dage. En driftig m/k burde slå sig ned her som cykelsmed!!

5 broer 18 km

13.maj Liggeplads nord for Wergea

Vi startede dagen med en rigtig dejlig tur rundt i byen, Leeuwarden som er hovedstad i provinsen Frisland. Byen er historisk og har været beboet siden 1000-tallet, så vi fik set på mange fine gamle bygninger.

Vi fik også provianteret, så vi kan være ude i naturen i kanalerne i weekenden, hvis det er det, vi vælger (søndag er alt også lukket her, hvilket vi også lige skal vænne os til).

På vejen kom vi forbi en lille asiatisk butik, hvor vi fandt frosne ”Jiaozie” (dumplings), de helt rigtige som vi husker dem fra Kina. Dejlig frokost!!

Kl. 12.30 sejlede vi ud af Leeuwarden og kom relativt hurtigt gennem de 4 broer, der skulle åbnes, (de 4 kunne vi sejle under) hvorefter vi lagde os ved 14-tiden ved en af de fine liggepladser med udsigt til marker, en driftig bondegård – og faktisk 5 kirketårne. Vinden har lagt sig lidt, så vi kan nyde en fin nok aften efter en dag med vekslende skyer og sol – og en del vind.

8 broer 17 km

14.maj Sneek

Vi bestemte os for at forlade liggepladsen, da der fra den ikke var mulighed for at gå eller cykle en tur. Vi bestemte os for at sejle til byen Sneek. En stor del af turen i kanalen fik vi fornøjelsen af en landlig duft af gylle, men den slap vi så for, da vi kom ud i det brede Sneekermeer. Her fik vi så til gengæld følgeskab af så mange både, at det føltes som en motorvej, og det gik op for os, at vi var havnet i et af Hollands sejlsportscentrum – og samtidig var det lørdag! Vi sejlede helt ind til byen, men måtte opgive at finde en plads. Et par kilometer fra byen fandt vi ved en lille ø en liggeplads, som vi kom til at dele med en enorm udlejningsbåd med 7 tyskere om bord. Vejret indbød til grill og udendørs hygge.

3 broer 22 km

Sneeks vartegn.
Mygge- og flueangreb i tusindvis.
Hoorn Binnenhaven.

15.maj Hoorn

Vi var lidt ærgerlige over, at vi ikke havde haft mulighed for at komme ind til Sneek, især fordi vi gerne ville se byens vartegn, den gamle byport Waterpoort fra 1613, der er den sidste rest af det gamle fæstningsværk. Gummibåden blev pustet op, og ved 9-tiden tøffede vi af sted mod byen, hvor det er muligt at sejle en ”kanalrundfart”, hvilket vi så gjorde. Det blev en rigtig fin tur gennem byen, som også bød på lidt udfordringer med broer så lave, at vi nærmest måtte helt ned at ligge i bunden af gummibåden. Byporten kan sejles igennem og var rigtig flot.

Kl. 10.30 var det tid til afgang fra liggepladsen med kursen sat mod Hoorn. Vejret var fantastisk med høj sol og meget lidt vind, hvilket var perfekt til at krydse Ijsselmeer, så vi ikke ville blive rullet alt for meget rundt. Slusen ud til Ijsselmeer sejlede vi direkte ind i som de eneste, så det var helt uden ventetid.

Slangen i dette paradis af en sejltur blev de tusindvis af myg, fluer og andet med vinger, der invaderede båden og os. Det var vildt ubehageligt og lidt som at befinde sig i en film af Hitchcook!

Ved 17-tiden nåede vi frem til Binnenhaven (inderhavnen) i Hoorn, hvor det lykkedes os at få en plads. Byen emmede af liv sådan en solskinssøndag.

3 broer 1 sluse 41 sm

16.maj Hoorn

Solen skinnede fra en skyfri himmel fra morgenen af. De fleste andre både her i Binnenhaven sejlede ud i løbet af morgenen, så vi til sidst lå her mutters alene. Vi ville blive her i dag, da vi slet ikke har fået set nok af byen. Den bærer præg af tidligere tiders storhed, har haft købstadsrettigheder siden 1300-tallet, og desuden har den huset de største handelskompagnier.

Amerikas sydligste spids, Kap Horn er pudsigt nok opkaldt efter byen, idet et bysbarn døbte stedet, da han rundede spidsen. Et andet bysbarn, Jan Pieterszoon Coen var guvernør i Indonesien og grundlagde den by, der i dag er landets hovedstad, Djakarta. Han var vist lidt af en grim karl, som slog en masse indfødte ihjel, fordi de handlede udenom handelskompagnierne. Den store statue af ham, der står på byens torv, har da også fået påsat en lille tavle, der fortæller, at mange finder statuen kontroversiel på grund af mandens metoder og magtanvendelse.

De gamle bygninger i byen er bevaret de fleste steder. Rigtig mange af dem er fra 1600-tallet og virkelig flotte og velbevarede, så vi nød turen gennem byen. Mange af husene hælder ud mod gaden, dvs de er sunket lidt, noget som vi også tidligere har set rundt om i Holland.

Vi fik også provianteret lidt og brugte resten af eftermiddagen på at læse. Vi havde bestemt os for at gå ud at spise aftensmad og havde udset os en italiensk restaurant i nærheden af havnen. Stor var skuffelsen, da vi måtte sande, at den var lukket om mandagen – og skuffelsen blev større efterhånden som vi fandt ud af, at næsten alle var lukkede i dag. Nå, men vi havde heldigvis provianteret ost og et godt brød, så det blev aftensmaden i dag.

Hoorn

17.maj Amsterdam

Det er i dag et solskinsvejr – i hvert tilfælde i de første morgentimer efter, at vi forlod Hoorn Binnenhaven kl. 7.30. senere krøb vi ind for at styre, mens en stille regn kom et stykke tid.

En politibåd passerede os tæt på Amsterdam og syntes, vi var interessante, så pludselig vendte de om og lagde til os med deres store gummibåd med 3 om bord. Det giver lige lidt ekstra pulsslag, når to betjente hopper om bord, men de var særdeles venlige og ønskede bare at se vores pas og skibspapirer, som selvfølgelig altid er i orden. De var fra Immigrationspolitiet. Vi har faktisk tidligere haft en politibåd hængende på siden på denne tur, men dengang var det fordi, de lige ville minde os om, at vores AIS ikke udsendte vores navn og længde, så de ville lige bede os om, at vi fik det tjekket, når vi kom i havn. Dette er formodentlig på grund af vores meget korte mast og dermed meget lille sende effekt og er ikke så interessant.

I slusen få sm før Amsterdam kom vi ind med det samme og kun med 2 andre både, og den sidste del af turen ind til Amsterdam Marina skinnede solen på os igen. I marinaen fik vi anvist en plads længst borte fra havnekontoret ved en bro med næsten ene ”bådlig”, men det viste sig dog, at flere af dem var beboede.

Efter en hurtig frokost gik vi mod færgen over til centrum og nåede den lige, som den skulle til at afgå, så vi styrtede om bord og havde glemt alt om, at der var 2 destinationer herfra, - og vi var ”selvfølgelig” kommet med den forkerte færge. Færgerne er i øvrigt gratis og tager ca. 5 minutter at sejle til centrum. Nu blev vi så sat af et helt andet sted, men heldigvis tog det os kun ½ time at gå tilbage til centrum. Her gik vi dels gennem gågaden og andre små gader, hvor vi konstant kunne lugte den stærke tobak, som driver ud fra de utallige ”Coffee Shops”.

Ved aftenstid var vi tilbage i marinaen, fik lidt restemad og blev enige om at sejle videre i morgen, da vi har været i Amsterdam flere gange før og nok har besøgt de fleste interessante museer før.

I Amsterdam er der så mange cyklister, at det må give baghjul til alle andre byer. Der køres stadig 100 % uden cykelhjelm og gerne med 2 børn på cyklen. Som for 6 år siden er intet forandret: Cyklister har førsteret overalt, synes de selv. Bilister holder flot ved en fodgængerovergang, men det gør de mange cyklister ikke, så vi skal lige vænne os til at kigge godt og grundigt til begge sider, før vi begiver os ud i fodgængerfeltet!

1 sluse 1 bro 24 sm

Cykelparkering Amsterdam.

18. maj Oude Wetering

Vi forlod Amsterdam Marina kl. 8.30 og fik tanket diesel i nærheden af marinaen. Vi havde egentlig regnet med kun at sejle en times tid, før vi ville nå en liggeplads ved Harlem. Da vi nåede dertil, var det et ikke særligt lækkert sted; alternativet var at ligge ved en meget trafikeret vej, så vi besluttede os for at sejle videre og lede efter et naturskønt sted. Dem skulle der være en del af ifølge vores gamle kortbog. De var der bare ikke mere. Vejret var så skønt, så vi tøffede bare af sted med 6 km i timen, da det er max hastighed det meste af vejen.

Vi skulle under/igennem en hulens masse broer; i mange tilfælde kunne vi melde vores ankomst ved at ringe på en lille klokke, men nogle steder sad brovagten et helt andet sted og skulle kaldes via vhf’en. Google translate’s udtalehjælp var uundværlig til udtale af broernes navne, men ved 2 af broerne var vi så heldige, at vi efter et stykke tid var blevet set på overvågningskamera, for jeg var midt i et hysterisk grineflip over udtalen og vidste, at det ville være umuligt at udtale det uden at komme til at grine endnu mere – og så var vi nok ikke kommet gennem broerne!!

Sejladsen var dels langs marker med køer og får, som vi faktisk var hævet flere meter over og dels langs små byer, hvor vi nærmest sejlede i folks haver. En dejlig tur men også vel lang, før vi kl. 17.30 var fremme i Oude Wetering, hvor vi i 2016 tilbragte et par dage i øsende regnvejr. Her er det tilladt at fortøje i den ene side af kanalen, der løber gennem den lille by.

1 sluse 22 broer 56 km

19. maj Leiden

Vi skal åbenbart lige mærke vejrguderne her i Oude Wetering. Natten blev noget forstyrret af et kraftigt tordenvejr med utallige lyn, og hen på morgenen fik vi nogle store gyngeture på grund af passerende både, – og regnen stod ned i stænger. Heldigvis stoppede det ved 8.30-tiden, og vi fik en dejlig tur med høj sol til Leiden, hvortil vi ankom kl. 11. Lige før vi nåede ind til byen, var der en liggeplads, hvor vi kan ligge i op til 3 dage, så der blev vi.

Efter frokost og en lille lur regnede det igen, men ved 15-tiden skinnede solen atter, og vi begav os de få km ind til centrum af byen. Leiden er en fin, gammel historisk by, som har meget at byde på. Byen beskrives som havende det hele af det bedste, som Holland kan byde på, hvilket lyder helt rigtigt! Vi gik rundt og nød sceneriet, før vi endte med at spise på restaurant, inden vi gik tilbage til båden til en fin aften med høj sol.

5 broer 21 km

Leiden er Rembrandts fødeby.

20. maj Leiden

Dagen startede med proviantering til den kommende weekend, hvorefter Jørgen igen forgæves forsøgte at få repareret sin cykel. Nu har vi pakket cyklerne sammen, selv om vi er ærgerlige over, at vi ikke har kunnet løse problemet, så vi kunne komme lidt længere omkring. Skidt, pyt – det er også godt at gå.

Vi var tidligt inde i byen, for vejrudsigten lovede kraftig regn fra først på eftermiddagen. Vi fik fat på et godt bykort og vandrede rundt et par timer i det gode vejr. Vi nåede tilbage til båden, inden regnen som forudsagt brød løs kl. 14.

Eftermiddagen blev dels brugt på at bestille fly til London sidst i oktober, hvor vi så kan være med til at fejre Veras 2 års fødselsdag – og dels på at studere kort over vores næste ugers sejlads. Planen er ikke helt på plads endnu; vi skal jo både tage hensyn til dybgang og brohøjder, når vi sejler ud af ”Standing Mast Route”. Vi har en højde på 3,50 m, 4 m med antennen, og når vi lægger vores lille mast ned, er vi 3,80 m.

Vores liggeplads i Leiden.

21. maj Gouda

Endnu en dejlig morgenstund. Vi var klar til at fløjte afgang kl. 8, da manden i nabobåden gjorde os opmærksom på, at den nærmeste bro først ville åbne kl. 9, da det er lørdag. Kl. 9 gik vi igennem første bro sammen med nabobåden, og vi fik en sejlads mest gennem hyggelige småbyer. På trods af vores ringe højde var der flere broer, vi ikke kunne passere under, så det blev til en del ventetid ved flere af dem. På et tidspunkt blev vi overhalet af et fragtskib; vi satte så lidt ekstra turbo på motoren for at følges med det, da broerne som regel åbnes ret hurtigt for denne type.

Heldigvis kunne vi sejle under de 2 jernbanebroer lige inden Gouda, for her måtte vi vente ret længe, sidst vi var her – med mast på. Her vinkede vi så farvel til den svenske Najad 372 med 19 meters mastehøjde, som vi ellers havde fulgtes med – i øvrigt en af de eneste udenlandske både, vi har mødt på denne tur.

På grund af de mange broer var vi først kl. 13.30 fremme i Gouda, hvor vi fik en plads et par hundrede meter fra gågadens start, dog stadig et roligt sted under store træer. Efter en tiltrængt frokost begav vi os ud i byen – først for at kigge lidt på den sluse, vi har planer om at gå igennem som den næste, og derefter videre ind til centrum, hvor der var det helt store lørdagsmarked – og et par millioner mennesker – ca!!

Efter næste sluse er vi ude i tidevand igen, men det har Jørgen styr på. Vi skal af sted fra morgenen af på mandag for at få medstrøm.

Dejlig lørdag aften med grill og et spil 500 – jeg siger ikke, hvem der tabte for 3. gang.

18 broer 1 sluse 22 km

Gammelt byhus i Gouda.

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik