2022 Kanaltur til Holland 3

Rådhuset i Gouda.

22. maj Gouda

Vi brugte lidt af morgenen på at opdatere hjemmesiden og gik derefter ind til torvet – nu uden marked. Her gik vi bla en tur rundt om Hollands længste kirke (123 m), som er berømt for sine 64 flotte mosaikvinduer. Desværre kunne vi ikke komme ind at se kirken, da der var gudstjeneste. Gouda er en utrolig hyggelig og smuk by med mange helt fantastiske gamle huse. Flot er også rådhuset fra 1450, der troner ensomt midt på markedspladsen.

Desværre kan det berømte ostemarked kun opleves torsdag morgen, men så længe vil vi ikke blive i byen, selv om mejeristen godt lige ville have været til det endnu en gang.

Vi trængte til at få rørt os lidt, så vi besluttede at gå ud til broen, vi skal igennem i morgen og tjekke højden, da den ikke står i kortet. Vi kan gå under den! Derefter fortsatte vi ud til næste sluse, hvor vi fik en snak med slusemesteren. Efter denne sluse er vi igen ude af tidevand.

Der var lige tid til læsning på agterdækket i det dejlige solskinsvejr inden aftensmad og aftenhygge.

Fra dagens sejltur.

23.maj Montfoort  

Vi var klar til at gå igennem første bro kl. 8 og kom nemt igennem de første broer og den første sluse. Anden sluse åbnede først kl. 9, så da fik vi lige lidt ventetid. Det er vist den mindste sluse, vi endnu har været i; der var faktisk ikke plads til endnu en båd! Herefter fulgte mange broer, hvoraf vi kunne sejle under flere, og en af dem skulle vi selv aktivere ved at trykke på en startknap!

Det har været en meget idyllisk og flot tur i dag i en meget smal kanal. Smuk og afvekslende natur, nærmest sådan lidt eventyragtigt med tæt vegetation og store træer. Vi havde det sådan lidt: Hvad mon der er af spændende ting, når vi runder næste sving? For første gang i dag har vi mødt en del af de frygtede store udlejningsbåde, som kan lejes uden sejlerfaring. Heldigvis skulle vi ikke sluse med nogen af dem.

Først på eftermiddagen nåede vi målet for vores dagstur, Montfoort, hvor det lykkedes at få os klemt ind på en plads mellem en del store motorbåde. Byen er lille, men ikke desto mindre er her som i de fleste andre småbyer (og storbyer) ikke sparet på noget, når det gælder kirker. I Montfort er der ikke mindre end 2 kæmpestore gamle kirker, som nok oprindeligt har været katolske, men efter reformationen ændrede det sig og især den nordlige del af landet er i dag protestantisk.

Under gåtur i den lille by startede regnen, og det fortsatte resten af dagen.

11 broer 2 sluser 26 km

Oude Gracht kanalparti, hvor livet leves i to niveauer, kælderen ved vandet og stuen ved gaden.

24. maj Nieuwergein

Kl. 7.30 var vi klar til afgang og kunne nyde et par timer med nogenlunde vejr, skønt kulden bed lidt fra morgenen af. De første par kilometer var lidt ligesom i går med tæt vegetation, spredt bebyggelse og massevis af de smukke gule vandliljer, som er så almindelige her. Da vi nærmede os vores mål for i dag, kom der lidt mere industri. Vi havde planlagt at sejle ind til Utrecht, men da vi kom til at se nærmere på kortet, opdagede vi, at kanalen, der førte derind, kun har en dybde på 1,2 m., og det ville helt sikkert ikke gå godt for os. Alternativet blev, at vi måtte lægge os ved en liggeplads i den lille forstad til Utrecht, Nieuwergein, hvortil vi ankom kl. 10.

Vejrudsigten var ikke god, men vi valgte alligevel at begive os ud på de 7 km. ind til Utrecht, og vi slap da heller ikke for flere byger undervejs. Heldigvis er der jo mange broer i dette land, hvorunder vi kunne søge ly! Utrecht er en ret stor by med en flot bymidte – og ”selvfølgelig” en enorm domkirke med Hollands højeste kirketårn (112 m.), som dog lige nu er totalt pakket ind i stillads. Der er mange flotte og hyggelige kanalpartier, som vi fik kigget lidt på, inden vores valg til frokost faldt på en meget lille og spartansk indrettet italiensk restaurant, som bare var så hyggelig og med den sødeste betjening.

Vi nåede de 7 km tilbage til båden uden regn men heller ikke mere end det, før det begyndte at regne og senere at hagle.

14 broer 18 km

Fra dagens sejlads.

25. maj Wageningen Yachthaven

Sikke en morgen…! I aftes fortalte vores bådnabo, at ved den rute, vi havde valgt ad floden Lek for at undgå Amsterdam-Rijnkanalen, som er en motorvej for erhvervsbåde, ville åbne den første sluse mellem kl. 6 0g 7 og derefter igen efter kl. 9. Vi stod op kl. 5.30, skyllede en kop kaffe ned og smed fortøjningen i tide til at være ved den første bro kl. 6, hvor vi uhindret kom igennem. Da vi nåede slusen kl. 6.30, så der fuldstændigt lukket ud, og vi begyndte at ane, at der var noget, vi havde misforstået – eller måske snarere vores bådnabo!

Morgenen var også temmelig kold, så stemningen var ikke helt i top, da vi måtte binde os til en pæl og vente på, at klokken blev 9. Da kom en utrolig flink slusemester cyklende for på perfekt engelsk at forklare os, at der var for lidt vand på den anden side af slusen til, at han kunne åbne portene i den anden ende. Måske ville det blive muligt kl. 11.30, men han kunne ikke garantere noget.

Alternativet var at sejle tilbage til overnatningsstedet og videre ud den vej i Amsterdam-Rijnkanal, som vi egentlig ikke havde så meget lyst til på forhånd, da den er meget besejlet af erhvervsbåde, men nu syntes vi ikke, vi havde noget valg, så humøret var ikke højere og stigende, da vi sejlede ind i første sluse. Her var der dog en slusemester, der overbeviste os om, at det ikke ville være noget problem at sejle på Amsterdam-Rijnkanalen. Det var jo også kun ca. 20 km., vi skulle sejle der, og det viste sig faktisk at være med ret let trafik og med ret flot natur.

Vi kan ikke lade være med at tænke over det arbejde, det har været med at bygge sådan en kæmpekanal. Slusen før vi forlader kanalen viser sig også fra sin venlige side, idet den åbner op for en erhvervsbåd, der skal ud og giver grønt lys for os til at komme ind. Den første kæmpestore sluse havde vi helt for os selv og sejlede direkte ind i.

Efter slusen drejer vi ind på Neder-Rijn. Her bliver det til ca. 20 km hyggesejlads på grund af flot natur og medvind.

Ca. kl. 15 var vi nået til den lille havn ved Wageningen, hvor vi fik tanket diesel og senere provianteret lidt i den lille by.

12 broer 3 sluser 48 km

Amsterdam-Rijnkanalen
Lille båd i en meget stor sluse.

26. maj Arnhem

En dejlig morgen, hvor vi kunne nyde morgenkaffen i fred og ro, før vi ”lettede anker” ved 9-tiden. Sejladsen blev i dejligt vejr med skiftende sol og skyer igennem et morænelandskab i stil med Mols Bjerge – skabt efter den sidste istid.

Der var forbavsende meget erhvervstrafik her på Neder Rhinen, og vi endte da også med at måtte sluse sammen med et af de enorme fartøjer plus to andre småbåde.

Kl. 12 var vi fremme i den lille havn ”Jason”, hvor vi fik anvist plads af en utrolig flink havnemester, der på trods af sit ringe engelsk gav os en helt utrolig god service.

Vi undrede os lidt over, at pælene, der holder flydebroerne, er 10-12 meter høje, men vi har så læst, at Rhinen godt kan gå op til 10 meter over daglig vande.

Efter frokost og en lille ”morfar” gik vi de få kilometer ind til byen, som blev stort set totalt ødelagt under 2. verdenskrig, så ulig de fleste andre hollandske byer er her ikke meget, der er ældre end 1945. Den store domkirke og en byport er noget af det eneste, der er tilbage fra gammel tid.

Vi vidste godt, at byen har en helt speciel historie fra september 1944, men vi blev lidt klogere efter at have besøgt det lokale museum, som fortalte historien i ord og billeder. De allierede nedkastede faldskærmstropper for at indtage broen over Rhinen her ved Arnhem. Der var kraftige kampe her omkring den bro, og rigtig mange mistede livet.

Vi gik også en tur ind til centrum, hvor der var et gågadenet, vi sjældent har set lige – og hvor var der bare fyldt med mennesker. Vi har så fundet ud af, at der også her er helligdag i dag; butikkerne var dog åbne. Den ene gågade ligner efterhånden den anden, ligegyldigt i hvilken by eller i hvilket land, vi er. Butikkerne er de samme: Vero Modo, Ecco, Jack&Jones, Pandora, Tiger, Søstrene Greene, H&M, Hunkemöller, Normal o.s.v., men vejret var dejligt, så vi nød gåturen, hvor vi også kom forbi de mange flodhotelskibe, der ligger her.

4 broer 1 sluse 21 km

"A bridge too far" ved Arnhem.

27. maj Wesel

Vi kom af sted kl. 7.30 og sejlede på Neder Rhinen et par kilometer, før vi var ude i Pannerdenskanaal. Her sejlede vi videre i ca.12 kilometer, hvorefter vi kom ud i Bovenrhein, som er en del af Rhinen. Først da vi når hen til grænsen til Tyskland, hedder floden Rhinen, men det er i virkeligheden den samme flod.

Vi havde på forhånd været lidt betænkelige ved at skulle ud på Rhinen, dels på grund af den heftige trafik af de store erhvervsbåde og dels på grund af den modstrøm, vi vidste, vi ville få, - blot vidste vi ikke, hvor stærk, den ville være. Modstrømmen viste sig at være gennemsnitlig 1,7 knob hele vejen (max 3 kn), så det kunne have været meget værre! Lige den sætning blev sagt mange gange undervejs, f.eks. når vinden nåede op på 15 m/s, når solen gik væk og vi frøs lidt, eller da vi havde en lang fragtbåd liggende lige bag os, der tillod sig at tude af os, der pænt sejlede helt inde i kanten, hvor der næsten ingen vand var, – og floden var mange hundrede meter bred. Der var nu ingen panik på noget tidspunkt, og kl. 15.30 nåede vi frem til Friedrichsfeld slusen. Her fik vi lov at vente sammen med en tysk motorbåd, før vi blev sluset en del meter op. Der var rigtig kraftig vind, så vores entre’ vandt ingen pris for den kunstneriske udførelse denne gang! Slusen består af 2 kamre, det ene på 110 meter og det andet på 220 meter – det sidste kan så tage 2 af de lange både på en gang.

Vel igennem faldt vores trætte øjne på den lille ventebro, og vi blev enige om, at vores tyske var for dårligt til at forstå, at broen kun var for både, der ventede på slusen, så her tilbragte vi aftenen og natten. Til vores overraskelse har erhvervstrafikken og slusen været særdeles aktiv hele natten, og Jørgen måtte op flere gange for at dirigere trafikken, når han syntes, de kom for tæt på…..

3 broer 1 sluse 71 km

Rhinen med op til 15 ms, se båden der sejler imod os.

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.