|
|
|
|
|
2022 Kanaltur til Holland
Logbog Buena Vista 2022 Vi starter 2021 med at sælge vores dejlige båd, Hallberg Rassy 37, da vi ønsker at komme på en ”flodtur” gennem Europa
de næste år, og derfor ønsker vi en båd med en mindre dybgang og gerne med mere motorbådskraft. Valget er faldet på en Nauticat 33, som vi tror vil opfylde vores ønsker om en ”flodbåd” med fin plads
til to og to gæster, styrehus og stor motor. Båden blev købt med overtagelse den 15. marts 2021. I 2021 har vi opgraderet båden med AIS og nyt navigationssystem, aseptic tank, EL ankerspil, og en del andet. Nu er båden
helt klar til kanaltur. Vi fik også sejlet en del ture i båden i 2021, så alt er afprøvet og i god stand.
Buena Vista for fuld sejl 2021
Så er båden rigget til kanaltur.
Kanaltur 2022. 25. april Langør Årets tur startede i går med, at vi flyttede ind i båden efter
nogle travle dage med klargøring og pakning af båden. Det er en lidt amputeret udgave af båden, vi skal af sted i, da begge master stadig ligger trygt og godt i masteskuret på havnen. I stedet har Jørgen bygget en lille nødmast,
hvorpå radar og motorlanterne er monteret. Den lille mast kan sågar vippes ned, hvis den alligevel skulle vise sig at være lidt for høj til de broer, vi vil passere. Vi havde ikke sådan regnet med nogen form for ”afskedsceremoni”,
men det fik vi så alligevel – startende med at Inger Lise og Gunnar fra vores bro havde stillet an med dejlig frokost ved klubhuset, og lidt senere kom Hans og Lone og Erik med et glas bobler. De kunne så passende vinke os af sted fra broen.
Vejret var strålende i starten, men halvvejs til Langør tog vinden til, bølgerne blev store, og desværre fik de fat i gummibåden, som hang i de nyindkøbte davider. Efterhånden som der kom noget vand i den,
bøjede den ene davider, og for at redde den ny gummibåd, måtte Jørgen en tur ned på badestien for at tage daviderne af og løsne båden. Buena Vista gyngede ret meget, så det var nogle lidt for spændende
minutter. Inden vi nåede Langør, havde vinden igen lagt sig, og vi kunne nyde den smukke indsejling – og en ”sundowner” på agterdækket. Så er ferien startet!! Distance: 18 sm.
Ankerplads Langør, Samsø.
26. april Ærø Kl 6 hev vi ankeret op og satte kursen mod syd – en dejlig rolig sejlads på nær et par timer midt på formiddagen, hvor vi gyngede rigeligt. Vi
havde også en times tid med tæt tåge, hvor vi sejlede tæt på dybvandsruten, og radaren måtte i gang, så vi ikke kom til at genere nogle af de store både. Kl 18 var vi fremme ved Ærø, hvor den gule
bøje fra Dansk Sejlunion allerede var lagt ud, så vi slap for at smide anker og fik en meget smuk solnedgang og en rolig nat. Distance: 72 sm.
27. april Kiel Vi slap bøjen kl 6. Vi er nødt til at indrømme, at det var lidt koldt, og at Jørgen fandt sin overlevelsesdragt frem fra gemmerne. Vejret har ellers været
fint, men vinden er kold. Midt på formiddagen fik vi vinden og bølger ind fra siden, hvilket gav nogle gevaldige rulleture i et par timer, og alt, der ikke var stuvet af vejen, røg på gulvet, men intet gik i stykker! Vi har om ikke
andet fundet ud af, at motorbådssejlere bliver vi aldrig!! Kl 11.30 var vi i land i Sporthafen Duesternbrook i udkanten af Kiel og efter en velfortjent frokost, cyklede vi ind til byen, gik tur i gågaden og cyklede videre til Ikea for at
finde en høj klapstol til skipper, så vi kan sidde ned og styre indendørs. Det fandt vi dog ikke, men det var rart at få noget tiltrængt motion, eftersom vi ikke har været i land siden mandag eftermiddag, hvor vi sejlede
fra Ebeltoft. Planen er at sejle ind i Kielerkanalen i morgen tidlig. Distance: 36 sm.
Slusen til Kielerkanalen.
28.april Kielerkanalen Kl. 6.15 var vi ude af havnen med kursen sat mod venteområdet ved slusen – en tur på kun et kvarter. Vi kaldte slusen, og fik at vide, at vi nok skulle
regne med at vente ½ time. Vi kunne godt se, at der var betænkelig mange store erhvervsbåde med kursen sat mod slusen. Vi kunne kun vente og håbe på, at vi snart ville blive kaldt frem. Det gjorde vi så efter 2 timer, og
sådan er det, når man mænger sig med de helt store. Vi kom sidst ind men skulle ligge forrest i den store sluse, som egentlig kun er til erhvervsbåde, men den, der er til lystbåde, er pt lukket. Kl. 9.15 var vi igennem
slusen og kunne begynde sejladsen mod overnatningsstedet 80 km længere fremme. Vi kom til at følges hele vejen med det store skib, vi slusede sammen med, idet det flere gange måtte holde stille, så modgående skibe kunne passere.
Vi overhalede dem faktisk 2 gange! Kl. 16 var vi fremme ved den lille ”vig”, hvor vi kan fortøjre til pæle og følge med i trafikken på kanalen. En skøn dag med dejligt vejr. Distance: 2 sm og 80 km.
Vi sejler tæt med de store.
29.april Cuxhaven En dejlig morgenstund, hvor vi ikke havde så travlt med at komme af sted, da vores afgang fra Kielerkanalen mod Cuxhaven skulle afpasses med strømmen. Kl 8 kom vi
af sted, og da var ”myldretidstrafikken” for de store både også taget af. Vinden var stadig kold, men med godt med tøj på, kan vi stadig være uden for at styre. Vi ankom kl. 10 til Brunsbuttel, hvor vi fik
ventetiden til at gå med en tur i den lille by samt snak med de andre, der ventede på udslusning. Heldigvis var vi enige om, at kl. 14 måtte være det rigtige tidspunkt for at få medstrøm på den anden side. Vi
fik lov at vente 45 minutter på åbning af slusen, da et stort fragtskib også skulle nå at komme med. Der var akkurat lige plads til alle os sejlbåde også. Elben bød os velkommen med modvind og overraskende
høje bølger, men trods størrelsen var de ikke så ubehagelige, som da vi fik dem ind fra siden af. Medstrømmen fik vi dog, og kl. 17.30 kunne vi lægge til i Cuxhaven til en stille fredag aften. Jørgen mødte
i Brunsbüttel en tysk sejler, som var gået på pension og havde planer om at sejle jorden rundt og bruge 8 år på planen. Vi mødte også en finne og en vietnameser i en Vega, som var begyndersejlere og gerne ville lære
noget om sejlads i tidevand. De var meget unge og ude på eventyr, men de fik sig en slem forskrækkelse i de store bølger og vil nu prøve at komme ind i ”Standing Mast Route” i stedet for som planlagt at sejle til Helgoland.
Sikkert en fornuftig beslutning!
Vi hae medstrøm.
30.april Cuxhaven Vi havde en stille morgen og nød, at vi ikke skulle af sted. Hen på formiddagen gik vi en lang tur og fik provianteret lidt. Vi har jo været her et par gange
før, så der er ikke så meget nyt under solen. Hen på eftermiddagen gik vi den lange tur ud til ”Dynerne” (klitterne), hvor vi kunne følge med i de mange skibe, der passerede. Vi havde set frem til at tilbringe
hele weekenden i Cuxhaven, men vejrudsigten for søndag fik en af os til at skifte mening, og efter lidt diskuteren frem og tilbage, blev det sådan! Tidligt til køjs. Den 1.maj Bremerhaven
Vi måtte op kl. 4.45 og nåede ud af havnen kl. 5.15. Heldigvis var bølgerne i dag ikke specielt høje, vinden var svag, og vi fik den gode medstrøm. Vi var oppe på 11 kn på et tidspunkt. Vi havde regnet med at
være i Bremerhaven senest kl. 14, men allerede kl. 12 kunne vi sejle direkte ind i den lille sluse til lystbådehavnen, Lloyd,s Marina. Det var med stor tilfredsstillelse, at vi havde fået regnet tidevand og strøm ud, så vi havde
medstrøm næsten hele vejen. Dejlig eftermiddag og et velfortjent middagshvil. Ved aftenstid kunne vi høre en tilbagevendende lyd, sådan en, vi ikke er glade for at høre på vores gamle båd. Efter lang tids
søgen og lytten rundt om i båden, fik vi lyden lokaliseret til køleskabet, som var gået i stå. Vi kunne simpelthen ikke få det i gang igen, så det var rigtigt træls. Heldigvis var der ikke så meget mad
tilbage af det, vi medbragte.
Bremerhaven er en kæmpe havneby
Og med flere krydstogtsbåde
En skonnert, der i dag sejler med turister.
2.maj Bremerhaven Stod op til fuldstændig blå himmel og et køleskab, som på mirakuløs vis er begyndt at køre igen. Begrundelsen for at det ikke kørte,
er måske nok en automatsikring, der ventede på mere elektrisk spænding Nu håber vi, det varer ved. Vi tilbragte formiddagen inde i byen, hvor vi bl.a. sad med kaffe og chokolade på udendørs cafe, mens vi betragtede
det pulserende liv på den lange gågade. Det blev også til en lang gåtur på den høje vold ud mod havet. Dejlig dag i det skønne vejr.
Det tyske skoleskib ligger i samme havn som os, meget flot.
3.maj Bremerhaven Træerne vokser som bekendt sjældent ind i himlen, og det gør de heller ikke her. I morges var køleskabet igen gået i stå. Formiddagen gik
med at prøve forskelligt af. En gang imellem kunne vi få køleskabet kortvarigt i gang, hvorefter det ”døde” igen. Vi tog beslutning om at investere i et nyt, så Jørgen cyklede ud til et firma, der forhandlede
bådudstyr. De kunne skaffe et til december! På nettet fandt vi, at et firma i Bremen havde ”nur ein Stück” på lager, så vi skyndte os at bestille det i håb om, at hjemmesiden var opdateret, at det ikke
var solgt! Vi bestilte ekspres levering, så det bliver leveret i morgen engang. Jørgens cykel har 2 sprungne eger, så hen på eftermiddagen vandrede vi af sted efter et cykelværksted. Vi fandt godtnok et sted, men det så
lidt for suspekt ud, så det blev kun til en lang luftetur for cyklen og os. Aftensmad: Endnu en gang: Hvad det døde køleskab kan byde på.
4.maj Bremerhaven Vi har på grund af køleskabet jo været nødt til at blive her, ellers var vi sejlet videre ad Weser. Byen er stor men ikke specielt spændende, synes
vi. Jørgen fik pillet det gamle køleskab ud, så nu ventede vi kun på, at det nye skulle blive leveret på havnekontoret i nærheden, hvilket skete kl.14.30. Så gik processen ellers i gang med at installere den
nye kompressor med tilbehør. Her var det helt klart en fordel, at Jørgen kunne bruge venstre og højre hånd lige godt, da den begrænsede plads i både skabet og kølekassen gav mange fysiske udfordringer! Sidst på
eftermiddagen var det hele på plads – og virkede. Fejrede med æggekage og Wallander på Ipad’en. Den gamle kompressor sejler vi rundt med lidt endnu, da havnekontoret her ikke ville have den i deres affaldssystem.
En stor mand arbejder nede i køleboksen.
Båden er kortvarigt lavet om til værksted.
Der arbejdes også i skabet under køkkenvasken.
Kirken
5.maj Oldenburg Der blev igen regnet i tidevand og strøm, og vi fandt frem til, at det optimale tidspunkt at sejle fra Bremerhaven måtte være omkring kl. 10. ½ time senere
var vi igennem slusen og videre ad floden Weser, hvor vi dog havde en lille smule modstrøm den første tid. Efter 17 sm var vi i floden Hunte, som kl.14 førte os til Oldenburgs minihavn – sådan en, hvor man lægger havnepengene
i et lille skab på broen. Hen på aftenen fik vi besøg af ”havnemesteren”, en lille gammel kone, der takkede for havnepengene! Vi gik en tur ud i byen, som viste sig at være noget større, end vi havde regnet
med – og meget flottere. Solen skinnede fra en skyfri himmel, så vi blev fristet til at sætte os på en udendørs cafe (en af utallige) på torvet med udsigt til den smukke kirke med de 4 tårne. Vi besluttede os for
at bestille tidlig aftensmad, nu da vi endelig var kommet ”i byen”. 17 sm 21 km
Liggeplads ved slusen i Oldenburg
6.maj Oldenburg Byen var indtil for ca. 100 år siden hovedstad i hertugdømmet Oldenborg men blev senere indlemmet som forvaltningsområde i Niedersachsen. Byen har i dag over
160.000 indbyggere og er bestemt et besøg værd. Vi brugte formiddagen på atter at trave rundt og se på seværdighederne og først på eftermiddagen sejlede vi det korte stykke til slusen, som vi kom igennem med det
samme. På den anden side af slusen var der en lille liggeplads for ”Sportboote”, og her besluttede vi os for at tilbringe natten og nyde roen og området omkranset af bøgetræer. Restauranten ved slusen blev ved aftenstid
fyldt med festklædte mennesker, der fejrede guld – eller sølvbryllup. De gik vældig til den med høj musik, så trods ørepropper kunne vi ikke nyde ret meget ro!
Liggeplads ved Bollingerfähr slusen.
7.maj Bollingerfähr sluse Stod begge op kl. 6, da vi kunne høre noget stort passere os. Det var et 80 meter langt fragtskib på vej ind i slusen, og lidt senere kom et tilsvarende
ud af slusen og forbi os. Kl. 7 smed vi fortøjningerne, og ikke længe efter havde vi indhentet det lange polske skib. Kanalen, som vi er i nu, er ikke så bred igen, så vi diskuterede noget, om vi turde overhale, eller om vi skulle
acceptere den lave fart, selv om vi havde besluttet os for at sejle langt i dag. Da vi kom til en lang lige strækning og kunne se, der ikke var nogen på vej imod os, satte vi fuld gas på og kom forbi. Lidt hjertebanken gav det da! Efter
69 km sejlads i skov og eng var det slut med Küstenkanalen, og vi drejede mod nord ad Eemskanalen. Ellers en rolig sejlads, hvor vi også kom igennem slusen Bollingerfähr uden problemer, satsede vi på også at nå igennem
næste sluse ved Herbrum, som vi da også nåede at kalde, før det gik op for os, at vi derefter ville være ude i tidevand igen og ville være afhængige af at finde en havn med vores dybgang og en sluse, der stadig var
åben sådan en lørdag aften. Lidt panik var der, da vi ikke kunne finde noget sted at lægge til på den anden side af slusen, så vi valgte at annullere vores indgang i slusen og sejle tilbage til en lille havn på kortet
med 1,5 meter vand. Som sædvanlig er dybderne overdrevet, og vi kunne ikke en gang komme gennem havnehullet med vores 1,5 meter. Vi måtte bide i det sure æble og sejle de 5 km tilbage til den sidste sluse, hvor vi havde set, at der
var et sted, små både kunne lægge ti, når de ventede på slusen. Her blev natten så tilbragt. 82 sm.
Kunstmuseum i Groningen.
8.maj Groningen Kl. 6.15 forlod vi pladsen ved Bollingerfähr sluse og sejlede i det flotteste morgenvejr atter mod Herbrum slusen. Disen lå så flot over vandet i det tidlige solskinsvejr,
men efter kort tid forvandlede det sig til hel tæt tåge i ca. ½ time. Heldigvis var det jo søndag, så de store erhvervsbåde var der ikke så store chancer for at møde i den smalle kanal. Vi kom ret hurtigt
igennem slusen, og vi fik den medstrøm, vi havde håbet på – og regnet ud på forhånd. Stort set hele vejen gik vi mellem 8 og 9 knob, så det gik bare derudad, og ca. kl. 12 nåede vi slusen ind til Eemskanalen
i Delfseil. Slusen åbnede stort set med det samme for os. Eftersom turen er gået hurtigt med medstrøm, blev vi enige om at sejle videre til Groningen i stedet for at sejle til Delfzeil, hvor vi har været før, så
ca. kl.15 var vi fremme i Groningen, hvor vi også har været før, men vi kan ikke genkende så meget. Det er jo efterhånden også ved at være så mange år siden. Havnemesteren var dog sjovt nok den samme!
Groningen er en stor og pæn by, og selv om det var søndag, var byen helt pulserende med åbne butikker på den lange gågade og torvet. Vi fik gået en lang tur og blev lige mindet om, at vi skal holde øje med cyklisterne,
som har fart på og er alle steder! Der er stadig ingen, der bruger cykelhjelm, og cyklisterne har førsteret foran gående, skulle man tro! 83 sm.
Sejlads gennem Groningen.
9.maj Groningen Vi startede dagen med at finde et stort cykelværksted i håb om at få repareret egerne på Jørgens cykel. Desværre kunne de ikke hjælpe,
da de ikke havde eger til minicykler. Øv øv. Vi vandrede derefter rundt i byen i et par timer. Der er så mange gamle og smukke bygninger, men den, der var mest seværdig, var næsten byens kunstmuseum, som består
af flere bygninger ud mod kanalen. De 3 bygninger ligner lidt et skib og har fået det lidet flatterende navn: Zinkdåsen, Guldtårnet og Skrotbunken. Vi syntes nu, det var ret flot arkitektur, selv om det var meget anderledes. Vi fik
provianteret og hævet penge, for vi havde lykkeligt glemt, at her i Holland tager butikkerne ikke mod udenlandske kreditkort. Kl. 11 kaldte vi ”brofatter”, som med det samme åbnede den første bro, og sådan blev det hele
vejen ud af byen. De mange broer lå tæt som perler på en snor og åbnedes stort set med det samme. (Og cyklisterne blev nødt til at holde for os – hæ hæ!). Det var en flot tur gennem byen. Kl. 15. var
vi fremme ved en liggeplads, hvor vi går ud fra, vi må overnatte, selv om det hollandske på skiltet ikke helt er til at forstå. Her er simpelthen så idyllisk med en flok køer som nærmeste nabo – og pragtfuldt
vejr. 16 broer, 1 sluse, 17 km
Vores liggeplads 17 km fra Groningen.
|
|
|
|
|
|