2013 Sejltur Norge - side 2

5 stk makreller - 29 juli.

Den stolte fisker.

29. juli bliver en overliggerdag i Kopervik, som viser sig at være en søvnig lille by, så der sker ikke så meget i løbet af dagen. Da aftenen nærmer sig, siger HP, at han vil starte røgeovnen, hvis Jørgen kan fange min. 3 makreller – og det skulle han ikke sige 2 gange. Resultatet udeblev da heller ikke, for kort tid efter var der 5 makreller klar til røgning. Uhm – hvor de smagte!

En time senere er de røget og delt mellem Wicky, Trine og os.

5 små fisk

HPs røgeovn

Astrid fjerner ben, og vi er klar til at spise.

Tananger 30. juli

Til middag hos Liv fra "Fortuna".

30. juli sejler vi af sted kl. 10, lidt sent men vi skal også kun til Tananger, hvor Liv fra ”Fortuna” har inviteret os til middag kl. 18. Vi er fremme kl. 15 og får os lige nettet lidt, inden vi bliver afhentet af Njål, Livs og Reids søn. De bor pragtfuldt med udsigt over skærgården, og vi får en dejlig middag og hyggelig snak. 27 sømil.

Tananger til Korshamn - 31. juli

Vi sejler fra de sorte skyer, ved Jærens Rev.

31. juli sejler vi ud af Tananger kl. 6.30 med kursen sat mod den lille Korshamn syd for Farsund. Der er ikke meget vind, men forsejlet kan da trække lidt alligevel. Dejlig dag i sol og medvind. Vi ankom til det lille hyggelige sted, Korshamn  kl. ca. 18.30. Der er ikke særligt mange steder at lægge til; først finder vi en kaj ud for værtshuset – egentlig et udmærket sted, men det viser sig, at vi ligger lige op ad en pumpe til et krabbebassin, og denne udsender en skærende lyd, som i løbet af ganske kort tid generer os så meget, at vi beslutter os for at flytte. I mellemtiden har ”Wicky” og ”Trine” fået flyttet lidt rundt med bådene ved den kommunale kaj, så vi kan lægge os udenpå dem. Det er ren idyl her, hvor det så også er gratis at ligge. 84 sømil.

1. august - over Nordsøen til Thyborøn.

Modvind, dårlig sigt, bølger og trafik på Nordsøen.

1. august sejler vi ud i morgensolen kl. 6 – og besætningen fra de andre 2 både vinker farvel på trods af det ukristelige tidspunkt. Det har været utroligt hyggeligt samvær, men de vil til Skagen og vi til Thyborøn, så vores veje må skilles her. Vi må også erkende, at vi har agterudsejlet ”Papillon”, som skulle sætte gæster af i går i Bergen. Der er nogle utroligt høje dønninger det første stykke vej ud, men til gengæld er der næsten ingen vind, så vi ruller meget. Vi har modstrøm hele vejen, så vi kommer faktisk til at sejle 98 sømil gennem vandet, selv om vi kun har sejlet 90 over grunden. Alligevel er vi fremme kl. 21 efter 15 timer. Vi havde modvind det meste af vejen (men ikke meget vind), hvilket vi godt vidste, men alternativet de næste par dage var væsentlig værre, så vi ville altså af sted. Efter et tiltrængt bad på hovedet i seng.

Kl 6.00 Anna (rejst sig fra sengen :-) ) og HP fra Trine, og Søren fra Wicky vinker god tur til os. De sejler kl 12.00 mod Skagen, ankomst kl 7.00 næste dag.

2. august.

I går da vi sejler ud af Korshamn.

2. august. bydes vi velkommen tilbage til Danmark af høj sol over Thyborøn. Der kommer mange både ind, og grunden til det har vi også opdaget, nemlig Fiskedag på havnen i morgen. Det er noget, der trækker Limfjordssejlere og andet godtfolk til, kan vi forstå. Vi fik den sidste pæleplads i havnen, så vi ligger godt. Efter at have købt ind og fået dejlig frokost med RUGBRØD, kigger vi lidt på vejrudsigten, og da det ser ud til, at der de næste par dage bliver meget vind, tager vi en rask beslutning: Vi sejler til Struer, hvor den lille familie fra Silkeborg vil komme og overnatte lørdag-søndag. Vi kan ikke risikere, at vi går glip af gensynet med dem p.g.a. blæsevejr! Kl. 19 er vi fremme i Struer havn, som i havneguiden er beskrevet som en havn, det i sæsonen er svært at få en gæsteplads i. Vi ankom til en dejlig men ret tom havn med masser af plads. Har set mange nysgerrige sæler på vejen. 22 sømil.

3. august - Struer

Så er der dømt morgenhygge med lille Lærke.

3.august. er det atter et fantastisk vejr. Aftenen i går og natten har nærmest været tropisk, så det var svært at falde i søvn i den varme. I dag blæser det, så det er dejligt bare at sidde og læse i båden. Vi cykler en tur ind til byen og får handlet, så vi kan byde på aftensmad, når vi får besøg af svoger Jens og Dorthe fra Skive. Senere støder Sanne, Kasper og lille LÆRKE til – uh, hvor bliver det godt! Vi havde en hyggelig aften med spisning på kajen, og ved 20 tiden kom den lille familie fra Silkeborg. Lærke blev heldigvis også glad for at se farfar og farmor igen. Lærke gik omkuld i farfars seng, og vi andre hyggede færdigt.

4. august - Struer

Har købt ny gas-grill der afprøves, med familiehygge på kajen i Struer.

4. august er det atter et fantastisk vejr – og niece Idas 11 års fødselsdag. Stort tillykke til hende – og tak for det fine vejr! Vi fanger krabber, dypper tæerne i vand for at sætte fodspor på cementen og Lærke og jeg leger videre, mens far og farfar sejler en tur i de medbragte kajakker. Efter frokost tager vi til stranden, hvor næsten alle er i vandet! En af os kan ikke lide det kolde vand….! Og det er ikke Lærke, som havde travlt med at lege i og med vandet i flere timer. Vi sluttede dagen med at grille på kajen med vores nyindkøbte mini-gasgrill, som fungerede perfekt., og måtte tage afsked med Kasper, Sanne og Lærke, for hvem ferien er slut for denne gang. Det var utroligt skønt at se dem igen.

Kasper og jeg sejler en tur i kajak.

5-6 august - Struer

Grill middag med yndlingssvigermor og Lone.

5. august er vejret stadig fint, skønt varmen føles lidt på tilbagetog. Vores nyindkøbte lille grill mangler et beslag til håndtaget, så vi starter dagen med en cykeltur til forretningen, hvor den er købt; fin service  – der er skaffet et nyt håndtag til i morgen tidlig. Afslappet dag med ingen specielle gøremål. Båden trænger til rengøring, og køleskabet trænger til at blive fyldt op igen! Griller de sidste bøffer i fantastisk sommervejr. Vi sender tanker til Norge, hvor vi ved, at både ”Chasja” og ”Papillon” har været mere eller mindre indeblæste forskellige steder på kysten – i torden og regn.

6. august kommer min mor og søster Lone kørende fra Viborg ved frokosttid. Snakken går; dejligt at se dem igen efter så lang tid. Grillen bliver repareret, og vi får en dejlig middag ved det, der efterhånden er blevet vores stambord på kajen. Stadig skønt sommervejr.

7-8. august Ålborg

Endelig ca 60 sm for fuld sejl, og medvind - skønt.

7. august er det tid at forlade Struer, inden vi gror helt fast. Kursen er sat mod Løgstør, og for en gangs skyld har vi medvind – og god vind med op til 13 m/s, for det meste dog omkring 8-10. Loggen viste på et tidspunkt 7,8 – det er da pæn fart! Vi nyder at slippe for motorstøjen! Da vi når frem til Løgstør, er havnen fyldt godt op, så i stedet for at skulle ligge udenpå flere andre, beslutter vi os til at sejle videre til Ålborg – sejladsen går jo så fint. Vi når frem til Ålborg Marina Fjordparken ved 18-tiden og finder nemt en plads. 60 sm

8. august regner det fra morgenen af – det er helt uvant at høre regnen tromme på vinduerne! Heldigvis holder det op ved frokosttid, så vi kan gå en tur ind til Vestre Bådhavn, i hvis nærhed der er et supermarked. Brød og mælk kommer i rygsækken, og vi lunter ”hjem” igen. Solen bager igen – det har dog været en hel fantastisk sommer. I dag er det også Kasper og Sannes bryllupsdag, så tillykke til dem! Papillon er endelig kommet til DK fra Norge – men ikke via Skagen, så vi kommer ikke til at mødes på vej gennem Limfjorden. Hjemmelavet pizza og salat til aften.

9-12 august - Ålborg til Ebeltoft

To trætte sejlere, på sidste tur fra Grenå til Ebeltoft.

9. august er en rigtig slapper-dag med bytur i Ålborg, cykeltur i området ved Fjordparken Marina og tidlig aftensmad på Kystens Perle ved Vestre Bådhavn. Vi havde ikke bestilt bord, men kunne vi være færdige til at forlade bordet kl. 19, kunne vi få et af de udendørs reserverede borde, hvor solen stadig lunede. Stjerneskud og marinerede ribs, henholdsvis – fik vi. Det er et pudsigt sted men meget hyggeligt – og enormt populært, kunne vi regne ud.

10. august kommer Jens og Dorthe kørende fra Skive, og efter de nybagte boller kører vi en tur til Blokhus. Vi får set et par butikker indefra, og så inviterer Jens og Dorthe os på frokost på ”Futten”, et utroligt hyggeligt sted, hvor der er en lille lækker frokost-buffet – og dejlig lørdagsjazz fra det tilstødende lokale. Vi kører på stranden til Rødhus og videre mod Ålborg igen, hvortil vi lige når, inden regnen kommer. Dejlig dag.

11. august sejler vi ud af havnen kl. 6.35, så vi kan være ved togbroen kl. 6.50, når den åbner; så kan vi lige nå hen til vejbroen, inden den åbner kl. 7. Vejrudsigten siger 8-11 m/s, men inden vi når ud af Limfjorden, beslutter vi os alligevel til at rebe storsejlet, hvilket ikke er nemt, når vi først er ude i evt. store bølger i Kattegat. Det viser sig at være en klog beslutning, for vejrudsigten holdt som sædvanlig ikke. Ved Hals Barre er vinden 16 m/s, og de næste 2 timer svinger vinden mellem 12 og 16 m/s fra vest. Vi sejler 7-8 knob med 2 reb i storsejl og kun 50 % forsejl! Den gamle skude kan skam godt sejle stærkt, når der er vind nok. Bølgerne er enorme, men efter et par timer løjer vinden lidt af, bølgerne bliver mindre, og vi kan rulle forsejlet helt ud. Vi havde egentlig besluttet os for at sejle til Bønnerup, men vi syntes, vinden passede bedre på Grenå – og så ville der også være kortere hjem. Vi kan se, at ”Sea Love” ligger tæt bag os – dem lå vi sammen med i Korshamn, men de sejlede til DK via Skagen – og nu mødes vi så sjovt nok igen. Leo og Birgitte inviterer via VHF’en på kaffe, når vi kommer i land, men vi har allerede en aftale med svoger Hans og Dagny. Hans er cyklet til Grenå og står på kajen og vinker, da vi sejler ind præcis kl. 16. Dagny kommer så i bil, og vi får et par hyggelige timer. Vi prøver at skype med Mette i London, men hverken vores eget lille Net1 internet eller havnens eget gratis internet rækker til at skype her. Vi har siddet ude midt i ingenting i Norge og skypet via vores Net1, men i Grenå (og Øster Hurup) virker det altså ikke! Vi ender med at snakke lidt i telefon med Mette i stedet. 61 sm

12. august er vi atter tidligt på benene, og kl. 6.30 er vi allerede ude af Grenå Havn med kursen sat mod Ebeltoft – en lille sviptur sammenlignet med de distancer, vi ind imellem har tilbagelagt. Det er underligt at være ved at være hjemme igen, men også dejligt at tænke på. Vi har været væk i 10 uger og 1 dag, har sejlet ca. 1300 sm, sejltid: ca.195 timer – og har haft mange flere solskinstimer end forventet! En rejse er slut, en rejse, som vi vil se tilbage på med glæde. Vi har oplevet den mest fantastiske natur, og det har været en fornøjelse atter at være en del af langturssejler-gruppen, hvoraf 23 både nåede frem til målet, Flåm i Sognefjorden. Ved festen i Flåm blev der igen og igen sagt ”på gensyn næste år”, underforstået på en ny og lignende tur, som vi kan forstå allerede er i støbeskeen. Vi har mødt så mange søde og sjove mennesker, som vi selvfølgelig håber at møde igen på et eller andet tidspunkt. Vi har specielt tilbragt mange hyggelige timer sammen med ”Trine” og ”Papillon”, som vi lidt tilfældigt kom til at starte ud med at sejle med, - og som vi endte med at følges med i mange uger. Bjørnebanden blev vi kærligt døbt af en af de andre deltagere. Der er altid plads til flere, så ”Wicky” slog følge på den sidste del af turen. ”Chasja” med skipper Vita og matros Peder fik vi heldigvis også nogle hyggelige stunder med, selv om vi ikke var i gruppe sammen. Generelt har vi kun haft hyggelige stunder med alle de andre besætninger; alle har været med til at gøre turen til noget helt særligt!

Idag 28 sm

Fra Hals til Grenå har vi op til 16 ms vind fra V, her kommer Sealove (en Bavaria 42) og overhaler, de var også med på turen til Flåm.
Det er godt vi er hjemme, denne byge kan vi godt undvære.

erik hansen 21.11.2013 19:15

Har nu set og fulgt Jeres Norges-sejlads i Buena Vista.
Godt gået og fint beskrevet! Hilsen fra Gitte & Erik. S/Y Elisa.

Jørgen 23.11.2013 08:54

Tak for det.

S/Y Liv 09.08.2013 08:27

Havde du ikke overset et skilt da du fangede de 5 makreller i Kopervik

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik