Amsterdam til Dover

Her har vi lige forladt vores venteplads i Spaarndam.

21.maj

 

Dejlig rolig nat ved ventepladsen lige efter broen ved Spaarndam, som lukker kl.20, hvor vi lige nåede med igennem. I dag er det meste af dagen gået med stille sejlads på kanalerne – heldigvis i rimeligt godt vejr: Mest overskyet, men dog med lidt sol, - og vigtigt: Ingen regn!

Det er en strækning med en frygtelig masse broer, bla gennem byen Harlem, men disse broer åbner stort set uden ventetid. Ventetid fik vi dog ved jernbanebroen Sassenheim, der ifølge vores kortbog åbnes kl. 12.08 og 16.38 om lørdagen, - og vi var der kl. 12.30! af en eller anden grund åbnede den alligevel kl. 14.08, så vi fik travlt med at få middagssøvnen gnedet af øjnene og smidt fortøjningerne. Da Buena Vista var få meter fra broen, blev der pludselig rødt lys, så vi måtte bakke i en fart og kunne lige se i ånden, at vi nu skulle vente i mange timer. Det var åbenbart en fejl, for lidt efter blev der tændt for den grønne lampe igen og vi kunne passere. Vi havde lige set et billede på internettet af en sejler, der fik knækket masten, da brovagten overså ham og klappede broen i over båden! (Karrebæksminde).

Sidst på eftermiddagen fandt vi en gratis liggeplads i en lille by, Oude Wetering. Her har vi tænkt os at blive i morgen med, hvis det skybrud, der er varslet, bliver til noget.

Her er lidt uroligt med alle de motorbåde, der passerer, men efter meget besvær er det lykkes os at få bundet os forsvarligt fast. Der mangler simpelthen noget at fortøje ved her, hvor de ellers byder gæster velkommen i 3x24 timer!

 

Distance: 19 sm

1 sluse og 21 broer

Slusepenge: 3,5 euro og bropenge: 10 euro

Det er hyggeligt at sejle tæt på folks haver

23.maj

 

Som sejler er der en ting, vi ikke kan styre, og det er vejret, så indimellem må der en kedelig ventedag til, da vejret ikke vil, som vi vil.

Og ja, dem har vi så lige haft 2 af. Vi sejlede her til Oude Wetering, nogle få huse ved kanalen, men med en gratis liggeplads, da udsigten for i går var ret dårlig, og det var det også, selv om der var et par timer midt på dagen, hvor der var fint vejr, og Dorthe og jeg gik en fin tur. Herefter var der så biograf i salonen med slikpose, cola og det hele. Senere laver Dorthe dejlig middag til os, som vi nyder i cockpitteltet, og med regn uden for. Så det blev nu en ok hyggelig dag.

I dag står vi så op til endnu en regnvejrs dag. Vi har aftalt at sejle kl 9.00, men regnen står ned i stænger, og DMI siger, at det vil fortsætte til kl 18. På et kort skippermøde beslutter vi så, at det gider vi ikke, altså at stå ude i regn hele dagen, så vi tager lige en dag mere her og må så springe over en dag senere på turen, da vi har en plan og aftale med Mette om at være i Dover i England den 4.-5. juni. En film bliver lånt og en bog fundet frem, og så er der hygge i salonen igen.

 

Møller og kajak sejler

Den 24.maj

 

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget! Var vi sejlet af sted i regnvejr i går, ville vi ikke være kommet mange sømil, før vi var kommet til Konigin Juliane-broen, - og den væltede bagover for et års tid siden (ned i et hus), fik vi fortalt, da vi nåede frem i dag, og den nye broklap ville åbne for første gang kl. 11 i dag. Vi fik så lige 1 times venten sammen med 2 store udlejningsmotorbåde, som alle bådejere vist har stor respekt for! Da vi kom igennem broen sørgede vi for at komme til at ligge bagest ved de næste broer, og til sidst ”slap” vi for dem, idet de kunne sejle under de 2 jernbanebroer lige før Gouda, hvor vi så fik lov at vente 1 times tid til kl.14.27.

Ostemarked i Gouda

Den 26.maj

 

Dagen i går gik med sightseeing i Gouda (udtales Hrauda med et h, der kommer helt nede fra halsen af…), som har en rigtig fin bykerne med gamle huse og kirker, bl,a. Hollands længste (123 meter), Sint-Janskerk. De fleste andre byer har forsøgt at overgå hinanden i højden med deres gamle, overdådige katolske kirker fra middelalderen, men her i Gouda indså man, at undergrunden var så blød, at det klogeste ville være at gøre den længere i stedet for højere!

I 1438 ødelagde en brand store dele af byen, bl.a. byens rådhus, og da det nye skulle bygges, besluttede byrådet så, at det skulle bygges fritstående, så i dag står det som en stor flot bygning lige midt på det store torv.

Byen byder på flere ostebutikker med smagsprøver, som vi selvfølgelig har nydt godt af. Der er virkelig noget for enhver smag. Oste i lange baner var der også på ostemarkedet i dag, hvor vi udover at købe lækker ost også kunne se, hvordan handlen på tidligere tiders ostemarked forløb. De ”handlende” var udklædte, og der blev tinget om priserne ved mangfoldige håndslag! Hestevogne med kusk og karl kom for at hente de købte oste. Der var også et mini-osteri, hvor der blev lavet en ost af ca. 100 l. mælk. Det var spændende, selv om det hele selvfølgelig er optræden for turisterne.

Hen på eftermiddagen forlod vi Gouda og satte kursen sydpå.

 

Distance: 11 sm

2 sluser og 5 broer

Havnen i Middelburg

Den 28. maj

 

De sidste 2 nætter har vi overnattet ved ventepladser før broer og sluser, og i dag tog vi så den lange tur til Middelburg, som bliver vores sidste havn, inden vi sluses fra kanalerne ud i havet.

Endelig har vi fået lidt sommervejr, så det blev en dejlig dag, hvor selv ikke ventetid ved sluser kunne ødelægge humøret. Vi ankom til Middelburg ca. 16.30 og havde troet, at vi kunne komme igennem den lille bro ved havnekontoret. Det lykkedes os at få vækket havnemesteren, som så kunne fortælle, at sidste broåbning var kl. 16.15. Vi kunne så fortøje ved havnekontoret og havde en fin lørdag aften med fællesspisning på Winnie og Fredes båd, som går under betegnelsen ”den store båd”. Vi sad ude til klokken var næsten 24, en dejlig aften, og Frede og Jørgen var mere fornuftige denne lørdag aften, så ingen hovedpine søndag!!

Vi holder regnskab med hvor langt vi sejler, motor timer, havnepenge og meget andet. Noget interessant er diesel forbrug, da vi normalt regner med lidt under 3 liter pr time, når vi sejler for motor og hastigheden er ca. 6,5 knob, men her i kanalerne har vi kun sejlet med 5 knob, hastighedsgrænsen, og vi har siden Helgoland sejlet 65 timer for motor, og i dag tanket 89 liter diesel, altså kun ca. 1,4 liter pr time. Så har vi tålmodighed til at sejle 5 knob, kan vi spare næsten halvdelen af dieselen.

 

Distance den 27.: 22 sm

3 broer

Distance den 28.: 41 sm

4 sluser og 5 broer

 

Hus fra 1560.

Den 29. maj

 

Kl. 8,15 åbner broen, og vi sejler ind i Middelburg havn, eller rettere kanal, et meget hyggeligt sted med gamle husgavle hele vejen på begge sider, mange er fra 1600 - og 1700 tallet, og det ældste hus, vi kan se, er fra 1560. Det kan dog give nogle tanker om tid, hvordan livet var her i kanalen for 500 år siden, da de huse blev bygget, og hvor rig den familie, der byggede huset må have været, der var jo nok ikke internet, Skype, og biler og med meget andet!!!

Vi hygger mest på båden i dag med småting, der skal ses efter, for eksempel er der meget snavs fra kanalerne i vores vandfilter, det der renser det kølevand, motoren bruger. Jørgen prøver også at pumpe vores gummibåd og ror en tur i kanalen i den, så vi er klar til ankerlivet, som vi håber på senere på turen.

Vi er også på skype med både Mette og Ricardo og med Sanne, Kasper og børnebørnene. Skype er en fantastisk opfindelse..

Kl 16 kom der så regn som forudsagt, så det blev en aften i biffen, på vores lille DVD afspiller.

Den 31. maj

 

I går hyggede vi i Middelburg, først over til bådudstyrsbutikken, hvor der blev købt små ting, vi mangler og derefter tur rundt i den hyggelige by. Som i alle de andre hollandske byer, store som små, vi har besøgt, er her indtil flere kirker, der er på størrelse med (eller større end) vores domkirker. Kirken må have haft en fantastisk magt – og en fantastisk rigdom.

I dag besluttede vi efter at have regnet med tidevand og strøm, at det ville være fint at sluse ud ved Vlissingen ved frokosttid. Den lille havnebro åbnede 11.15 – for os og 4 andre både. Ak, den næste bro åbnede først kl. 12.12, og der lå allerede en stor fragtbåd og mange andre sejlbåde, som vi så kom til at ligge og manøvrere sammen med i de korte kanalstykker mellem broerne, som alle havde ventetider. De 4 sømil til Vlissingen kom til at tage 3 laaange timer, men da vi først var igennem slusen, skal jeg da lige love for, der kom fart i skøjten. God vind og flere knobs medstrøm gjorde, at vi tilbagelagde de 24 sømil til Oostende i Belgien på 3 timer! Det skal så også siges, at vi fik nogle ordentlige rulleture i de store dønninger efter gårsdagens blæsevejr.

 

Distance: 28 sm

1 sluse og 6 broer

Trængsel i slusen i Vlissing.

Den 1.juni

 

Læg mærke til datoen: I dag starter sommeren, men hvor i alverden bliver den af?? Vi har ikke mærket noget til det gode vejr, vi har hørt, der er i Danmark, og vi har stadig lidt gang i oliefyret om morgenen..!! Jørgen tror, sommeren må være lige om hjørnet, så han investerede i sandaler i dag. Håber, han får brug for dem!

På skippermødet besluttede Winnie og Frede at blive i Oostende til på lørdag, og vi bestemte os for at sejle kl.13.30 med kurs mod Dunkerque. I morgen bliver det absolut ikke vejr til at sejle ud i, og vi vil gerne til Dover på fredag. Det blev en 3 ½ timers sejltur i med 10-12 m/s op til 15 m/s og pænt høje bølger, inden vi kom i havn. Nordsøen viser tænder i sådan noget vejr!!

 På vej ind langs ydermolen så vi noget, vi ikke lige kunne fatte, hvad var: Et stort Røde Kors skib og en masse mennesker (flygtninge/immigranter, tænkte vi straks). Pludselig kom et helt kompagni bevæbnede soldater marcherende, og da vi kom ind i havnen, fik vi anvist plads ved siden af et stort tysk krigsskib fra 1952 – men med englændere om bord! Det viste sig, at der er filmoptagelser i gang om evakueringen af tusindvis af engelske soldater fra Dunkerque i 1940.

Vi har fået en god plads og har alt tovværket i brug til fortøjring, så vi er klar til blæsevejret i nat og i morgen!

 

Distance: 25 sm

Film optagelser fra Dunkerque.

Den 4.juni

 

Vi er veludhvilede efter en fuldstændig rolig og stille nat i inderhavnen i Dover, hvilket vi også kunne trænge til efter de sidste par nætters ’hoppen og dansen’ i havnene i Oostende og Dunkerque. I forgårs gik vi nærmest i hi på båden, da det regnede og nærmest stormede i Dunkerque. Det blev kun til 2 strabadse-ture de 2-3 km ind til byen efter en ny el-kedel – den første, vi fik med hjem, viste sig at være i stykker! (vores gamle overlevede ikke rulleturen fra Oostende til Dunkerque!).

Vi havde regnet ud, at det ideelle i går ville være at sætte kurs mod Dover kl. 15, men kl. 14 begyndte filmholdet på det tyske krigsskib at gøre klar til optagelser, og samtidig kunne vi se kærrer med ’døde og sårede’ blive skubbet ud mod Røde Kors skibet, så for ikke at risikere enten at Buena Vista skulle komme med på optagelser om 2. Verdenskrig (!) eller ikke få lov at forlade havnen, mens optagelserne stod på, skyndte vi os at sejle ud kl. 14.10.

Der var nogle ordentlige bølger det meste af turen, men for en gangs skyld holdt vejrudsigten, hvad den lovede. 6-9 m/s og faldende til 5 hen på eftermiddagen. Fin sejlads med min. 1 knob medstrøm, så vi loggede 8 det meste af vejen.

Vi var noget overraskede over, at vi mødte så få store skibe i det, der skulle være et meget trafikeret område – de fleste, vi så, lå for anker, så det var ikke noget problem at krydse over.

Sidst på eftermiddagen kunne vi begynde at se de flotte hvide klipper ved Dover, og kl. 19 lokal tid (20 ’vores’ tid) – efter knap 6 timers sejlads – lå vi i yderhavnen, hvor vi måtte vente 1 time på højvandet, så vi kunne komme ind over ”the sil”, som er den hylde, der afskærer inderhavnen fra yderhavnen og sikrer en konstant dybde i førstnævnte. Vi skal jo bruge 2 m vand over ”the sil”, og det var der så så rigeligt kl. 20 lokal tid.

 

Distance: 40 sm

Dovers hvide klinter

Den 5. juni

 

I går kom Mette med tog og bus fra London, så det kunne kun blive en dejlig dag. Med Mette kom også solen, så efter frokost begav vi os ud på en 12 km’s tur på de hvide klipper, hvor et net af stier sorterer under og vedligeholdes af ”The National Trust”. Vi nåede ud til et flot fyrtårn, hvor vi fik et velfortjent rast inden tilbageturen. Det er et virkelig flot område, som også tiltrækker mange vandrende turister såvel som mange store krydstogtsskibe, der langsomt sejler forbi i løbet af dagen.

Udover Dover Castle, der knejser højt over byen og de hvide klipper, er byen ikke så spændende igen. Centrum ser meget nedslidt ud, og vi har følelsen af at være i ’udkants-England’!

Vi fandt en restaurant med udsigt over havet og nød en god middag sammen. Inden sengetid var vi inviteret til whisky-smagning hos vores engelske nabobåd.

I dag vågnede vi til en dejlig morgen, hvor vi for første gang ikke har fundet det nødvendigt at tænde for varmen!

I dejligt solskinsvejr gik vi på stier i vestlig retning mod Folkestone, igen en tur på i alt 12 km med flot udsigt, før vi indfandt os på pubben ’Cullins Yard’ for at få en omgang ”Sunday Roast”.

Sidst på eftermiddagen måtte vi tage afsked med Mette igen, men hvor har vi dog nydt gensynet med vores travle datter. Kl. 21.30 blev porten åbnet, så vi kunne sejle ud og ligge i yderhavnen med henblik på at komme af sted fra morgenen af; ellers vil vi ikke kunne komme ud før op på formiddagen.

familie hygge i Dover.

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.