Ebeltoft til Amsterdam

Sanne og skipper steger pølser. (Foto: Gunnar Nielsen)

Logbog Buena Vista

Ebeltoft til Middelhavet 2016

 

Den 1. maj

 

Vi var slemt tidligt oppe, fik lukket lejligheden af og endnu en gang gået igennem, om vi nu havde det hele med, hvilket vi sandsynligvis ikke har, men det vigtigste er nok med. Og sikke et vejr at vågne op til efter sidste uge, hvor vi næsten ikke vidste, om vi skrev sidst i april eller sidst i oktober!

 

Kl. 12 kom Kasper, Sanne og de to børnebørn, Lærke og Christian til frokost, og senere dukkede en stor del af familien op sammen med lokale sejlere til pølser og øl på kajen, før vi lagde fra kaj kl 16. Vores ’brofæller’, Inger Lise og Gunnar havde sørget for både flag, tågehorn og bådsmandsfløjte til afsejlingen.

I løbet af et par timer fortabte Ebeltoft sig i det fjerne, og kursen er nu sat mod andre himmelstrøg – i første omgang dog kun til Langør på Samsø, hvor vi ankrede op for natten og kunne nyde en smuk solnedgang.

 

Distance: 20 sm

Farvel til børnebørn
(Foto: Gunnar Nielsen)
Familie og sejlervenner vinker farvel
Meget rørende farvel - stor tak til dem der sendte os afsted.
Admiralinden på komandobroen

Den 2.maj

 

En lidt kold, men også meget flot morgen at vågne op til ved et af vores yndlingssteder, Langør, hvor der er lige så smukt som nogle af de mere feterede steder i verden – efter vores mening.

Dagens vejr har været uendeligt flot; dagen blev bare lidt længere end forventet, da vi havde både modvind og modstrøm (over 3 knob nogle steder), så først kl. 19.30 nåede vi Marstal på Ærø – efter 13 timers sejlads.

 

Distance: 84 sm

Skipper på broen

Den 4.maj

 

I går blev vi sluset ind i Kielerkanalen sammen med et enormt stort fragtskib; enten er sæsonen for lystbåde ikke startet eller også var automaten i stykker, for ”slusefatter” lod os forstå, at der ingen betaling var for os.

Vi fortsatte til Rendsburg, hvor vi i dag har gået en lang tur i og omkring den lille fine, gamle by. Vi var en tur gennem fodgængertunnelen under kanalen og troede så, vi skulle med svævefærgen tilbage, men denne var til reparation, så vi måtte tilbage til tunnelen.

Ved frokosttid slap vi fortøjningerne og sejlede videre til den lille idylliske vig, hvor vi kan binde os til pæle ude midt i. Vejret er stadig skønt – endelig ser det ud til, at foråret er kommet. Her bader børnene i kanalens kun 8 C vand, og unge nyder solen, et dejligt sted på kanalen. Og så den helt fantastiske udsigt til kæmpe både, der sejler lige forbi. Det viser sig dog, at de også vækker os en del gange gennem natten.

Vi skyper med Sanne og ønsker tillykke med fødselsdagen – og med børnebørnene – de savner os – og vi dem….!!!!

 

Distance til Rendsburg: 53 sm

Distance i dag: 26 sm

På vej ind i Kielerkanalen
Imponerende at sejle på Kielerkanalen
Høj sol, ingen vind og et glas af svigermors rom!!! :-)

Den 5. maj

Det er også et meget flot sted at vågne op her, hvor vi er i kanalen. Efter morgenmaden sejler vi de sidste 10 sm til Brunsbüttel, hvor vi går tur og ser på slusning at de kæmpestore skibe. Skipper har regnet ud, at medstrømmen vil være der ca kl 15.30, så vi får også lige tid til en ”morfar”.

Men da en del både sejler ud allerede kl 14.00, bliver vi enige om at tage med gennem slusen. Alt går nemt, og vi sætter den store genakker ude i Elben. Og som beregnet fik vi modstrøm de første 1½ time, men derefter kom medstrømmen så også rigtig kraftig. Højeste fart 10,8 knob, altså over 4 knob medstrøm.

I Cuxhaven er der varmt og vindstille, og vi går en lang tur ud langs kysten om aftenen.

 

Distance i dag 21 sm. (log visning noget lav, men medstrøm giver ca 4 sm i dag)

Suler på Helgoland

Den 8,maj

 

Efter en dejlig dag i Cuxhaven, satte vi i går meget tidligt (kl. 5.30) kursen mod Helgoland. Vi havde regnet godt på tidevandet og fik en forrygende tur for sejl og i medvind og høj sol. På et tidspunkt loggede vi 12 knob, hvilket vi trods alt aldrig har prøvet før! Medstrømmen var 4 knob en del af turen.

Vi ankom lidt før middag til en meget fyldt havn, syntes vi, men det var ingenting i forhold til dagen før, hvor Winnie og Frede fortalte, at de havde ligget uden på 11 andre både! (Torsdag var også i Tyskland helligdag, så mange har brugt miniferien på sejlsæsonstart!), Vi fik en plads i en række som nr. 4 – og med 2 både uden på os.

Det var et dejligt gensyn med Winnie og Frede, og vi er enige om, at nu begynder eventyret rigtigt!

Vi nåede en tur rundt på den finurlige lille ø, der kun er 1 kvadratkilometer stor og ligesom er delt i flere etager. Der går elevator fra den nederste del til den øverste – eller man kan vælge at tage de 184 trapper i stedet.

Turen rundt på øens øverste del er på ca 3 km, hvor man går langs klippekanten og således kan nyde synet af både de smukke røde klipper og de fantastiske suler, som gerne giver opvisning i deres flyvefærdigheder. Den nederste del og det første af den øverste domineres af sprut – og parfumebutikker, souvenirbutikker og restauranter (øen er toldfrit område) – samt mange hoteller og pensionater.

Til aften blev Bente og Pers gave i form af alle ingredienser til lækre spanske ’pinchos’ med røget laks nydt med stor begejstring – ummm!

Fra morgenen af afsejlede de fleste både, så nu ligger vi kun i lag af 2. Vi gik endnu engang turen rundt på øen og nåede det, inden turistbådene satte de hundredevis af turister af her kl. 11!

Solen skinner fra en skyfri himmelJ.

 

Distance: 35 sm

Bådliggeplads ved Dokkum, Hollandsk idyl.

Den 10.maj

 

I går nåede vi til Holland, nærmere betegnet Lauwersoog, efter direkte sejlads fra Helgoland. Det blev en tur på 15 timer i østlig vind op til 10 m/s. Fin sejlads men meget store bølger, så vi fik nogle gevaldige rulleture ind imellem. Da vi kom til indsejlingen til Lauwersoog, kunne vi ikke få nogen af vores søkort til at passe med sømærkerne, så vi brugte det meste af en time, før vi turde følge de fysiske mærker, når de stod et helt andet sted end på vores adskillige kort; der er nemlig meget lidt vand i dette område, og vi var der tilmed ved lavvande. Vi kom godt i land, lige før solen gik ned og fik en god nats søvn, før vi lå ved slusen ved åbningstid kl. 7, hvor vi så kom igennem.

I et par timer gjorde vi holdt i den fine lille by, Dokkum. Mens vi lå og ventede på broåbning, fandt vi ud af, at de broåbningstider, vi har fra vores hæfte om den stående masterute, ikke længere er gældende. I stedet har vi fået downloadet en app, som nogle flinke hollændere gjorde os opmærksom på.

Sidst på eftermiddagen lagde vi til et par sømil fra Dokkum – ved en af de små broer, hvor man kan ligge gratis i op til 3 døgn. Det er simpelthen ren idyl at være her med udsigt til køer, får og grønne marker. Aftensmaden blev nydt på broen i strålende sol.

 

Distance til Lauwersoog: 95 sm

Distance til bro efter Dokkum: 14 sm

2 sluser og 8 broer

Bropenge ved Dokkum: 5 euro

Winnie betaler bropenge i en træsko
Vores liggeplads
En nat i centrum af Leeuwarden

Den 12.maj

 

Vi vågnede tidligt, så vi kunne komme til at ønske Christian tillykke med 2 års fødselsdagen i dag. Det var dejligt at ’se’ (skype) dem igen J, når vi nu ikke kunne være fysisk til stede!

Efter en dejlig kanalsejlads gennem mange små idylliske byer, hvor vi nærmest sejler i folks haver, ankom vi i går ved frokosttid til byen Leeuwarden og fik en plads ved bolværket nærmest midt i en park tæt på centrum. Vejret er stadig ”sommer”, hvilket nydes i fulde drag – bl.a. med gåtur gennem byen og rast på en af de utallige udendørs cafeer. Der er vældigt med liv i parken, hvor vi ligger; solen gør et eller andet ved mennesker!!

Vi syntes, vi havde fortjent den Irish Coffee, Winnie og Frede bød på, men det gav bagslag for en af os, der ikke kunne falde i søvn bagefter.

Kl. 10 i dag slap vi fortøjningerne og havde regnet med at være fremme i Harlingen i løbet af et par timer. Sådan kom det dog ikke til at gå, for vi glemmer ofte at tage de mange broer med i planlægningen, og ved en af broerne fik vi lov at vente i over 1 time. Kl. 15 nåede vi ind i den lille havn med den smalle indsejling (et bolværk på hver side - med 4,8 meter imellem!) i Harlingen.

Planen var egentlig at sejle en anden rute, men Lisbeth, der var om bord på Musona fra Hou, som vi slusede med en dag, var så venlig via Ftlf at ringe Winnie op og fortælle, at de var på vej ad samme rute, men på et tidspunkt kunne man ikke komme videre før 16.maj. Det sparede os for mange spildte sømil – og vi valgte i stedet samme rute som for 2 år siden.

Ruten i dag bød mest på landbrug og noget industri, men vinden var os nådig og blæste den anden vej, da vi passerede kyllingeslagteriet, som vi husker fra sidst!!

 

Distance til Leeuwarden: 11 sm

5 broer

Bropenge: 3,5 euro og 7 euro

Distance til Harlingen: 14 sm

11 broer

Her lugter det af ko og ensilage
Vi sejler i folks haver
Og nogle gange tæt trafik
Bro-penge betales i en træsko!!

Den 13.maj

 

Kl. 10.30 lykkedes det os at tøffe ud af Harlingen Havn med kølen godt nede i mudderet. Vandstanden burde være konstant her, men vi kunne så konstatere, at den ene sluse stod pivåben, - og derfor var den i forvejen lave vandstand faldet med 20 cm. Vi kom igennem slusen med det samme og kunne så sætte sejl i medvinden, som dog var så kraftig (12-14 m/s), at vi nøjedes med forsejlet. Vi frøs med anstand, for temperaturen var pludselig faldet til 13 grader mod 23 i går. Vi ankom til Den Helder ved 17-tiden og måtte tænde for varmen og putte under tæpper for at få varmen igen.

På vej ud fra Den Helder mødte vi flere store træskibe fyldt med skolebørn. Ingen af dem bar redningsvest på trods af, at de rendte rundt på dækket i de høje bølger. I kanalerne har vi mødt små joller med 12-13 årige om bord – ingen bærer vest. Og nu vi er ved det sikkerhedsmæssige: Vi har ikke set en eneste cykelhjelm på hverken barn eller voksen. Selv på scootere køres uden hjelm!!

 

Distance: 36 sm

2 sluser og 2 broer

Pinsemiddag hos Winnie og Frede.

Den 14.maj

 

Forlod Den Helder og var igennem den første bro kl. 9.15. Det blev så endnu en utrolig kold dag, selv om vi nu igen er i kanalerne. Vi kunne så trøste os med, at vi ikke var på havet, da vindstødene var helt oppe på 16,1 m/s!!

Strækningen fra Den Helder til Alkmaar, som var vores mål i dag, byder på rigtig mange broer, hvoraf 2 er jernbanebroer, og specielt ved disse var der forståeligt nok ofte ventetid, så alt i alt kom turen til at tage 5 ½ time trods det, at den kun var på 22 sm. Ankomst til Alkmaar kl. 14.30.

Kl 19.00 er der dømt pinsemiddag ovre på Papillon. Det bliver en meget hyggelig aften, med Winnies gode mad og Frede ved grillen og i baren. Eneste problem er, at Jørgen får hovedpine af det krydderi, Winnie bruger 🙂🤒 men en meget munter aften.🤪💋

 

Distance: 22 sm

17 broer

Et billede uden ord.

Den 16.maj

 

I går nød vi at gå rundt i Alkmaar, selv om det næsten virkede, som om byen sov ’tornerosesøvn’ på sådan en pinsesøndag. Det er en utrolig hyggelig by med alle de små kanaler og små gyder.

I dag, 2.pinsedag, tog vi toget til Hoorn, da vi gerne ville opleve denne perle også. Det er også en meget fin og hyggelig gammel by, hvor husene i mange gader hælder enten til siden eller ud mod gaden – ligesom i Amsterdam. Det ser vildt ud, og der må være mange gulve, der skal rettes op!

Vi besluttede os for at sejle ud til en af liggepladserne for natten, men vi kunne ikke komme ind til broerne med vores dybgang, og til sidst endte vi ved en bro, hvor brovagten i første omgang ikke ville lukke os igennem. 5 broer længere fremme var der nemlig broarbejde, så der ville vi ikke kunne komme videre i dag. Han ville have os til at tage den vestlige kanal til Amsterdam i stedet, men der er en højspændingsledning 18 m oppe, så den tør vi ikke forsøge at komme under, da begge både har en mastelængde på over 17 m!

Til sidst blev vi så lukket gennem broen – og også den næste, og så fandt vi en gratis liggeplads ved en kaj i en lille by, Wormerveer. Over radioen fik vi kaldt endnu en brovagt, som talte dårligt engelsk, men vi kunne dog forstå, at Prins Bernhard Brug er i stykker, og der var ingen forlydender om, hvornår den åbner igen, så vi væbner os med tålmodighed.

 

Distance: 10 sm

4 broer

Vores ufrivillige overliggerplads i Wormerveer

Den 18.maj

 

Dagen i går blev udnyttet til praktiske gøremål som rengøring og ikke mindst lapning af Papillons gummibåd – sidstnævnte må vi dog konstatere ikke lykkedes. Der må være et hul mere…:)!! Som Dorthe konkluderede.

Vi er kun 7 sømil fra Amsterdam og er måske lidt utålmodige efter at komme videre, så da en hollandsk båd lagde til kaj, fik vi manden der til at kalde den ødelagte bro for at høre, hvornår den ville være ok igen. Det var den sidst på eftermiddagen, men vi besluttede os alligevel for først at sejle videre her til morgen. Vi kom til at sejle og sluse med et stort fragtskib, så broerne gik stort set op for det og os uden ventetid. Vi ankom til Amsterdam Marina lidt før 12 og fandt plads allerinderst i havnen. Da vi var her for 2 år siden, var den store havn mere eller mindre tom, men nu er der ikke mange ledige pladser. Da vi jo har ligget her to gange tidligere er det næsten som at være hjemme, og en fin og hyggelig havn.

 

Distance 7 sm

1 sluse og 10 broer

 

Cykelpakering i Amsterdam

Den 20.maj

 

Dagen i går bød på dejligt vejr, så fra morgenen af tog vi færgen ind til centralstationen og fik en dag, hvor vi gik rundt på må og få i Amsterdam. Vi tog ikke cyklerne med denne gang, da vi husker fra sidst, hvor nervepirrende det er at cykle i byen. Det er rigeligt som fodgænger at begå sig mellem alle cyklisterne! I Holland er det, som om cyklister har 1. prioritet, fodgængere 2. prioritet, og til sidst kommer bilisterne, som faktisk pænt holder for os i fodgængerovergangene, - hvilket cyklisterne ikke gør!!

Der er nogle helt fantastiske gader med de gamle, ”dansende” huse, som hælder så voldsomt ud mod gaden og som samtidig i udseende er så karakteristiske for mange hollandske byer. De er ofte meget høje (4-5 etager) og meget, meget smalle, hvilket skyldes, at der før i tiden skulle betales skat af antal facademeter. Til gengæld kan de så bagud strække sig helt om til næste parallelle gade! For 2 år siden var vi jo i Amsterdam i over en uge, så denne gang sejler vi videre.

I dag har vejret ikke vist sig fra sin allerpæneste side, så vi blev på og omkring båden og fik lavet nogle praktiske ting. På skippermødet blev vi enige om at sejle væk fra de lidt dyre havnepenge og sidst på eftermiddagen sejle videre til et af de gratis og ofte idylliske steder.

 

Distance:  8 sm.

1 sluse og 2 broer

Hash sælges overalt både på Coffee shops og som frø i blomsterbutikkerne
Flotte Amsterdam
Mejeristen i ostebutik, lækkert med mange smagsprøver

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.